راهنمای کامل کاشت از طریق بذر

کاشت بذر فرآیند ساده‌ای به نظر می‌رسد. کمی خاک را کنار می‌زنیم؛ چند بذر را روی آن قرار می‌دهیم؛ آنها را با خاک می‌پوشانیم؛ به بذرها آب می‌دهیم. اما روش کاشت بذر در باغچه و گلدان دقیقا اینطور نیست. شاید مراحل اصلی انواع روش های کاشت بذر همین باشد.ما در خانه بذر یکبار برای همیشه راهنمای کامل کاشت از طریق بذر را اعلام می کنیم.

 

نیاز اولیه کاشت بذر 

کاشت گل نیز مانند هر کار دیگری به رعایت اصول و قواعد خاصی نیاز دارد. در واقع برای آنکه گل های زیبا و شادابی را برداشت کنید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید.

  • انتخاب بذر با کیفیت : یکی از نکات مهم آموزش کاشت بذر گل، تهیه بذرهای مرغوب و باکیفیت است. بذرها را باید از لحاظ اندازه، رنگ، بو، یکدستی و تازگی مورد بررسی قرار دهید. اگر تجربه ای در کاشت بذر گل ندارید، توصیه می کنیم بذری را انتخاب کنید که قوه نامیه بالایی داشته و روش کاشت آن آسان است.
  • انتخاب خاک و کود مناسب: خاکی را انتخاب کنید که نیازهای گیاه را از لحاظ مواد مغذی و رطوبت تامین کند؛ در غیر این صورت بذر جوانه نمی زند و به سرعت از بین می رود.
  • خیساندن بذر: این کار به جوانه زنی سریع تر بذرها کمک می کند. یک روز قبل از کاشت، بذر را در آب ولرم قرار دهید. اگر پس از گذشت 3 ساعت، بذرها به زیر آب نرفتند، قدرت جوانه زنی آن ها پایین است.
  • تهیه گلدان مناسب : در این مرحله با توجه به نوع بذر، شرایط کاشت و سلیقه خود گلدان مناسب یا سینی نشا را برای کاشت بذر انتخاب کنید.

نیازهای اولیه کاشت بذر به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

تهیه بذر با کیفیت – انتخاب ظرف مناسب – تهیه خاک مرغوب – کاشت بذر در عمق مناسب- فصل کاشت – زمان درست آبدهی – حفظ رطوبت گیاه – نور کافی و گردش هوای مناسب

 

– تهیه بذر با کیفیت و با قوه نامیه بالا تاثیر بسزایی در رشد و جوانه زدن بذرها دارد . بذر اگر بی کیفیت باشد شما باید مدتها در انتظار بنشینید ولی نتیجه ای را مشاهده نکنید. خانه بذر همواره سعی کرده پس از تهیه بذر ها و قبل از انتشار در سایت ابتدا در آزمایشگاه آن را بررسی تا در صورت دریافت نتیجه مثبت برای فروش در سایت منتشر کند.

-ظروف کاشت بذر باید تمیز باشند، حداقل 2-3 سانتیمتر عمق داشته و دارای سوراخ‌های زهکشی باشند. این ظروف می‌تواند گلدان‌های پلاستیکی، سینی نشا، گلدان‌های ذغالی سنگی، تخت‌های پلاستیکی، لیوان‌های یکبار مصرف باشند. ابتدا آنها را تمیز کنید (به مدت 10 دقیقه در 9 قسمت آب و یک قسمت مایع ضدعفونی کننده خیس کنید) به هر شکلی می‌توانید این ظروف را تمیز کنید.

-بذرها را می‌توانید در گلدان‌های استریل شده در خاک بذر یا خاک گلدان بکارید. از خاک باغ استفاده نکنید، خیلی سنگین است، حاوی علف‌های هرز و احتمالاً موجودات زنده و باعث ایجاد بیماری می‌شود. قبل از پر کردن ظروف برای کاشت بذر، خاک را با آب گرم مرطوب کنید.

 

عمق مناسب کاشت بذر

عمق مناسب کاشت روی بسته بذر درج شده است. قانون کلی این است که روی بذرها را با خاک دو برابر ضخامت بپوشانید، اما حتماً دستورالعمل‌های کاشت بسته بذر را با دقت بخوانید.

– اگر در فصول سرد هستیم، بهتر است کاشت بذر صیفی جات و… را به روش غیرمستقیم انجام دهید. یعنی ابتدا باید بذرها را در محیطی گرم و پرنور مثل منزل یا گلخانه نشاء، و بعد از پایان سرما آنها را به مثل باغچه یا باغ منتقل کنید. اما اگر در فصول گرم هستیم، می‌توانید بذرها را مستقیما در گلدان و یا باغچه بکارید.

همیشه از آب در دمای اتاق استفاده کنید. بگذارید آب کلر دار یک شب بماند. استفاده از آب تصفیه شده ممنوع است. مهم است که خاک به طور مداوم مرطوب باشد.

قبل از جوانه زنی، ظرف خود را بپوشانید تا رطوبت داخل آن باقی بماند. می‌توانید از کیسه پلاستیکی استفاده کنید.

 

نور مناسب

نور مناسب باعث رشد جوانه ها خواهد شد تا پس از اینکه انتقال داده می‌شوند با مشکل روبرو نشوند. ممکن است یک پنجره رو به جنوب نور کافی را فراهم نکند، به خصوص در اواسط زمستان. اگر جوانه ها به سمت پنجره خم شوند، نشانه این است که نور کافی ندارند. چرخاندن گلدان‌ها کافی نیست، شاید لازم باشد نور مصنوعی تهیه کنید.

  گردش هوا باعث می شود که گیاه کمتر بیمار شود و ساقه‌ها کاملاً رشد کرده و قوی خواهند ماند. یک فن را در کنار هر نهال قرار دهید، اما فاصله فن تا نهال را نیز رعایت کنید.

 

 

فضای مناسب کاشت گیاه در منزل است یا بیرون از خانه ؟

برای اینکه بذرها بتوانند در هر فصلی رشد کنند، کاشتن آن‌ها در فضای بسته یک راهکار خوب است. با این کار می‌توانید از گیاه خودتان در یک فضای کوچک و قابل کنترل که در معرض هجوم آفت‌ها نیست به خوبی مراقبت کنید.

در بعضی از مناطق، اگر بذرها در باغچه کاشته شوند، بعضی از محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی و فلفل زمان کافی برای رشد و میوه دادن ندارند یا اگر میوه بدهند میوه‌ی آن‌ها به اندازه‌ای نمی‌رسد که قابل استفاده باشد. اگر بذر این محصولات در فضای بسته کاشته شود، فرصت بیشتری برای رشد خواهند داشت. برای کاشت گیاه به دمایی که نیاز دارد بسیار توجه کنید تا زمان جوانه زنی گیاه به مراقبت بسیار زیادتری نیاز دارد پس پیشنهاد ما کاشت در گلدان و در خانه در کنار پنجره است که نور غیر مستقیم آفتاب به آن بتابد .

 

راهنمای کاشت بذر در گلدان 

  1. ابتدا مطمئن شوید که ته گلدان سوراخ‌های زهکشی برای خروج آب اضافی وجود دارد.
  2. حالا به ارتفاع ۴ سانتی‌متر کف گلدان ماسه درشت بریزید؛ و بعد آن را با ترکیب خاکی که گفتیم پر کنید.
  3. خاک را خوب آبیاری کنید تا خاک نشست کند، و آب از ته گلدان خارج شود.
  4. بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدودا ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر) و به فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.
  5. روی بذرها را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی بپوشانید.
  6. خاک را به آرامی با اسپری آبیاری کنید تا بذرها جابجا نشود.
  7. مشابه روش کاشت بذر در باغچه، خاک را تا زمان جوانه‌زنی مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید که خاک خشک شود.

بذرها باید روزانه 7 تا 8 ساعت نور دریافت کنند، و هر چند روز یکبار (هنگامی‌که سطح آب خشک شد) آبیاری شوند. اگر هوا خیلی گرم نباشد، می‌توانید گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا سریع‌تر جوانه بزنند.

 

در نهایت 

برای تهیه بذر با کیفیت و با قوه نامیه بالا می توانید به بخش فروشگاه خانه بذر مراجعه فرمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *