گندم

گندم


راهنمای کاشت گندم

گندم از قدیم به عنوان یکی از محصولات غذایی مهم بشمار می‌رفت. گندم از آن دسته غلاتی می‌باشد که در کشورهای مختلف در مناطق سردسیر و حتی مناطقی که خاک شور دارند نیز کاشته می‌شود. دلیل اهمیت کاشت و برداشت گندم را می‌توان در این موضوع متوجه شد که 15 تا 18 درصد مواد غذایی مصرفی مردم را گندم تشکیل می‌دهد. در ایران نیز از 90 درصد گندم برای تهیه نان استفاده می‌شود.

در این مقاله به بررسی نحوه کاشت گندم می‌پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

راهنمای کاشت گندم
راهنمای کاشت گندم

نحوه کاشت گندم

برخی از کشاورزان ممکن است گندم را برای تامین بخشی از مواد غذایی مصرفی کشت کنند. در مقابل برخی به منظور اهداف تجاری به کاشت گندم می‌پردازند.

مرحله اول، آماده سازی بستر کشت

اولین مرحله قبل از کاشت گندم، آماده سازی بستر کشت و ایجاد شرایط مناسب برای کاشت و رشد گندم است. به همین منظور باید یک ماه قبل از کاشت، زمین مورد نظر را شخم بزنید. گندم‌ها به صورت سطحی رشد می‌کنند و پس از جوانه زنی نسبت به نشست خاک حساسیت بالایی نشان می‌دهند به همین منظور بهتر است زمینی را برای کاشت گندم انتخاب کنید که احتمال نشست آن کم باشد.

آماده سازی بستر کشت
آماده سازی بستر کشت

مرحله دوم، کاشت گندم

کاشت گندم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از:

کاشت گندم به روش نواری

در زمین‌هایی که از شیب و شرایط تسطیح خاک خوبی برخوردارند می‌توانید گندم را به صورت نواری بکارید. در این روش به دلیل شیب مناسب، نیازی به ایجاد جویچه نیست و می‌توان زمین را در مسافت بزرگ آبیاری کرد.

کاشت گندم به روش کرتی

در زمین‌هایی که کوچک هستند و از شیب نامناسبی برخوردارند و همچنین با کمبود آب مواجه هستند، گندم باید به روش کرتی کاشته شود. در این روش پس از دیسک و گاو آهن، بذر گندم را بر روی خاک می‌پاشند و با دیسک مرزها را زیر خاک می‌برند. در مرحله بعد با استفاده از مرزبند باید مرزهایی را در زمین ایجاد کرد تا ماشین آلات بتوانند برای داشت و برداشت وارد زمین شوند.

کاشت گندم به روش خطی یا فارویی

در این روش از کاشت گندم، پس از آماده سازی بستر کشت، بذر پاشی با سانتریفوژ به صورت نامنظم پخش می‌گردد. پشته‌هایی کم عرض و کم عمق ایجاد می‌شوند. در این روش به دلیل قرار گرفتن برخی بذرها داخل جویچه‌ها، رشد آنها مختل می‌گردد و بازدهی زمین کمتر می‌شود.

بهترین زمان برای کاشت گندم

کاشت گندم در دو فصل بهار و پاییز انجام می‌شود و هر کدام از این فصل‌ها شرایط خاصی برای کاشت گندم دارند. با این اوصاف در فصل بهار می‌توانید گندم را بکارید و آن را در تابستان برداشت کنید. همچنین در پاییز نیز می‌توانید گندم را بکارید. گندم‌هایی که در فصل پاییز کاشته می‌شوند رشد بهتری نسبت به گندم‌هایی دارند که در فصل بهار کاشته می‌شوند. به همین منظور بهترین زمان برای کاشت گندم، پاییز است.

تعیین میزان بذر گندم برای کاشت

در ایران به دلیل کمبود آب، گندم به صورت دیم کاشته می‌شود. اکثر کشاورزان با توجه به تجربه‌ای که دارند میزان بذر گندم را برای کاشت مشخص می‌کنند. اما این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که میزان بذرها زمانی که به صورت دیم کاشته می‌شوند کمتر از زمانی است که به صورت آبی کاشته می‌شوند. زیرا کشاورز باید میزان تلف شدن بذرها را به حداقل برساند.

بهترین خاک برای کاشت بذر گندم

بهترین خاک برای کاشت بذر گندم، خاک‌های لومی و حاصلخیز است. زیرا نفوذ آب و هوا به این خاک به خوبی انجام می‌شود.

کود دهی

گندم برای اینکه رشد خوبی داشته باشد به خاک حاصلخیز نیاز دارد. خاک‌های حاصلخیز نیز باید دارای کودهای شیمیایی و آلی باشند. بهترین کودی که می‌توانید برای بستر کشت گندم استفاده کنید، کودهای اورگانیک است که شامل کمپوست یا کود حیوانی می‌شوند. این کودها به ساختار خاک کمک می‌کنند و افزایش باروری را به همراه دارند. علاوه بر آن کودهای مایع نیز انتخاب خوبی برای بستر کشت گندم هستند که شامل مواد شیمیایی همچون پتاسیم، فسفر و نیتروژن می‌باشند.

آبیاری گندم

زمانی که ساقه‌ها و پنجه‌های گندم به رشد قابل قبولی رسیدند، نیاز به مواد غذایی و آب در گندم بیشتر می‌شود. آبیاری گندم در پنج مرحله جوانه زنی، پنجه دادن، ساقه رفتن، گلدهی و دانه بستن انجام می‌گردد. هرچه آبیاری گندم اصولی‌تر و منظم‌تر باشد، رشد بهتری خواهد داشت.

برداشت گندم

برداشت گندم به نوع گندم مورد نیاز شما بستگی دارد. به عنوان مثال گندم‌های معمولی که باید به نان تبدیل شوند، به وسیله سنبله چین یا کمباین برداشت می‌شوند. برای این منظور گندم باید در حالتی برداشت شود که اندام هوایی آن دیگر سبز نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید، زمانی که رطوبت بذر بیش از 20 درصد و کمتر از 80 درصد باشد، باید از نیروی انسانی برای برداشت گندم کمک بگیرید.

گندم
گندم

خرید بذر گندم از فروشگاه خانه بذر

در این مقاله به بررسی اصول کاشت بذر گندم پرداخته‌ایم. همچنین شرایطی که گندم می‌تواند رشد بهتری داشته باشد را نیز ذکر کرده‌ایم. بذر گندم را می‌توانید از فروشگاه خانه بذر به صورت اینترنتی خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *