راهنمای کاشت کلم

راهنمای کاشت کلم


راهنمای کاشت کلم

کلم از جمله سبزیجاتی می‌باشد که به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این سبزی دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین سی، ویتامین آ، پروتئین، پتاسیم و ویتامین‌های گروه ب است. کلم دارای بافت‌های موجداری می‌باشد که هم به صورت خام و هم در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد کاشت کلم را دارید در این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای کاشت کلم
راهنمای کاشت کلم

بهترین زمان کاشت کلم

کلم از جمله سبزیجاتی می‌باشد که نسبت به سرما مقاوم است و به هیچ عنوان نمی‌تواند گرمای تابستان را تحمل کند. به همین منظور بیشتر در فصل پاییز کاشته می‌شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گل کلم باید 6 تا 8 هفته قبل از یخبندان کاشته شود. کلم در مناطقی با آب و هوای گرم در فصل پاییز و در مناطق سردسیر در فصل بهار کاشته می‌شود.

نحوه کاشت کلم

در فصل بهار، کلم باید در محیط خانه کاشته شود ولی در فصل پاییز می‌توان کلم را به صورت مستقیم در زمین کاشت. به همین منظور می‌بایست بذرهای کلم را در عمق 1 سانتی‌متری خاک گلدان بکارید و زمانی که بذرها جوانه زدند می‌توانید آنها را به زمین اصلی منتقل کنید.

در زمین اصلی باید ردیف‌هایی با فاصله 70 تا 90 سانتی‌متر ایجاد کنید. نهال‌ها باید مرطوب نگه داشته شوند. همچنین بهتر است که علف‌های هرز اطراف نهال‌ها را حذف کنید تا رشد کلم با مشکل مواجه نشود.

نحوه کاشت کلم
نحوه کاشت کلم

دمای مناسب برای رشد کلم

بهترین دما برای رشد کلم، 20 درجه سانتی‌گراد است. این گیاه در دمای کمتر از 10 درجه رشد نمی‌کند. در مناطقی که از آب و هوای گرمی برخوردارند، دوره رشد این گیاه کوتاه می‌باشد.

نور مناسب برای رشد کلم

کلم از آن دسته سبزیجاتی می‌باشد که به آفتاب و نور کامل نیاز دارد و باید در طول روز حدود 8 ساعت نور دریافت کند تا بتواند رشد استانداردی داشته باشد.

کود دهی کلم

برای اینکه شاهد رشد بهتر کلم باشید بهتر است که به خاک آن کود اضافه کنید. کود دهی باید به صورت منظم و هر 7 روز یکبار انجام شود.

آفات و بیماری ها

از رایج‌ترین آفات و بیماری هایی که کلم را تهدید می‌کنند می‌توان به شته، مگس و کرم کلم اشاره کرد. به منظور جلوگیری از این آفات و بیماری‌ها بهتر است که هر ساله محل کشت را تغییر داد.

مقابله علف های هرز

یکی از راه‌های مقابله با علف های هرز، شخم زدن زمین قبل از کاشت کلم است. به همین منظور باید زمین را به خوبی شخم بزنید تا علف‌های هرز به جا مانده در سطح خاک از بین بروند. البته مالچ پاشی نیز می‌تواند با علف‌های هرز مقابله کند.

آبیاری کلم

بستر کاشت کلم باید مرطوب نگه داشته شود. اما خیس کردن بیش از حد می‌تواند به ریشه گیاه آسیب برساند و ریشه آن دچار پوسیدگی شود. به همین منظور آبیاری را بهتر است به گونه‌ای تنظیم کنید که رطوبت خاک همواره حفظ شود.

برداشت کلم

زمانی می‌توانید این محصول را برداشت کنید که سرهای کلم به خوبی تشکیل و سفت شده باشند.

کلم
کلم

خرید بذر کلم از خانه بذر

در این مقاله به بررسی نحوه و شرایط کاشت کلم پرداخته‌ایم. امیدواریم با ارائه این مطالب توانسته باشیم به شما در کاشت بذر کلم کمک کنیم. خرید بذر کلم و انواع بذر از فروشگاه خانه بذر امکان پذیر است. شما عزیزان می‌توانید به راحتی انواع بذر، نهال و محصولات اورگانیک را به صورت اینترنتی خریداری کنید و درب محل مورد نظر آن را تحویل بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول مورد نیاز با ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *