بهترین خاک برای کاشت هندوانه

بهترین خاک برای کاشت هندوانه


راهنمای کاشت هندوانه

هندوانه از آن دسته صیفی جاتی می‌باشد که رشد خوبی دارد و برای رشد به مراقبت خاصی نیاز ندارد. این میوه به روش‌های مختلفی در گلخانه‌ها و یا زمین‌های کشاورزی کاشته می‌شود. یکی از مهمترین دلایلی که بیشتر کشاورزان را ترغیب به کاشت هندوانه می‌کند، رشد خوب این میوه است. خانه بذر اینبار قصد دارد به شما در کاشت هندوانه کمک کند تا بتوانید این میوه خوشمزه را به صورت اصولی کاشت و برداشت کنید.

راهنمای کاشت هندوانه
راهنمای کاشت هندوانه

آماده سازی زمین برای کاشت هندوانه

قبل از کاشت باید بستر کاشت را آماده کنید. به همین منظور باید زمین را به خوبی شخم بزنید و درختان، درختچه‌ها و بقایای گیاهان را از زمین دور کنید. باقی ماندن این موانع در خاک، مانع از رشد هندوانه می‌شود. با شخم زدن خاک می‌توانید فضای نفوذی آب را نیز در خاک ایجاد کنید تا کود و مواد مغذی نیز بتوانند به خوبی جذب شوند.

نحوه کاشت بذر هندوانه در زمین کشاورزی

ردیف‌هایی با فاصله 1 تا 2 متر برای کاشت هندوانه در نظر بگیرید. بذرهای هندوانه را در عمق 2 سانتی‌متری خاک بکارید و روی آنها را با کمی خاک بپوشانید.

نحوه کاشت بذر هندوانه در خانه

بهتر است در اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت اقدام به کاشت هندوانه در خانه کنید. به منظور کاشت این میوه لازم است بذرهای آن را به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید تا به خوبی خیس شوند. گودال‌هایی با عمق 1.5 تا 2 سانتی‌متر و فاصله 50 تا 80 سانتی‌متر در خاک ایجاد کنید و بذرها را داخل آنها قرار دهید. سعی کنید سطح خاک را مرطوب نگه دارید و در زمان آبیاری برگ‌ها خیس نشوند.

نحوه کاشت غیر مستقیم بذر هندوانه

این روش نیز تا حدودی مشابه با روش مستقیم کاشت بذر هندوانه است. با این تفاوت که در ابتدا به جای زمین کشاورزی باید بذرها را در ظرف‌های مخصوص بکارید. قبل از کاشت بذرها باید سوراخ‌هایی را در کف ظرف ایجاد کنید و با کمی سنگ ریزه شرایط زهکشی مناسب را برای گیاه فراهم کنید. به منظور فراهم کردن شرایط جوانه زنی، بهتر است با استفاده از یک پلاستیک روی ظرف را تا زمان جوانه زنی بپوشانید و چندین سوراخ نیز بر روی پلاستیک ایجاد کنید.

زمان کاشت هندوانه

بهترین زمان کاشت هندوانه در مناطق گرمسیر، اواخر زمستان و در مناطق معتدل در بهار می‌باشد.

بهترین خاک برای کاشت هندوانه

بهترین خاکی که می‌توانید برای کاشت هندوانه انتخاب کنید، خاک‌های لومی و حاصلخیز است. همچنین این خاک باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد و مقدار رطوبت آن نیز متوسط باشد. به طور کلی می‌توان گفت خاک‌هایی با ph بین 6 تا 7 انتخاب خوبی برای کاشت هندوانه هستند.

بهترین خاک برای کاشت هندوانه
بهترین خاک برای کاشت هندوانه

بهترین مکان کاشت هندوانه

از آنجایی که هندوانه شاخه های نسبتا بزرگی دارد باید فضای کافی برای کاشت آن در نظر بگیرید. همچنین مکانی که برای کاشت این میوه انتخاب می کنید باید از نور کافی برخوردار باشد.

کود دهی هندوانه

اگر بتوانید به بستر کشت هندوانه کود پوسیده اضافه کنید، شاهد رشد بسیار خوب این میوه خواهید بود. چنانچه تمایل به استفاده از کودهای شیمیایی را دارید، کود نیتروژن دار انتخاب خوبی است. بهتر است کود دهی 2 تا 3 هفته پس از کاشت بذرهای هندوانه انجام شود.

مالچ پاشی

زمانی که رشد گیاه به حدود 10 سانتی‌متر رسید، اطراف گیاه را مالچ پاشی کنید. با مالچ پاشی از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنید. رشد و افزایش علف‌های هرز می‌تواند تاثیرات مخربی را بر رشد هندوانه داشته باشد و به نوعی می‌توان گفت رشد آن را با اختلال مواجه می‌کند.

نور مناسب برای رشد هندوانه

هندوانه از آن دسته میوه‌هایی می‌باشد که برای رشد به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و باید در طول روز به اندازه کافی نور خورشید را دریافت کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بیش از حد بالا بودن دمای هوا نیز می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی رشد این میوه داشته باشد. با این وجود مناطق معتدل و مناطقی که تابستان‌های گرمی دارند برای کاشت این میوه مناسب هستند.

آبیاری هندوانه

آبیاری هندوانه از زمان کاشت این میوه تا زمانی که این میوه شکل بگیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور لازم است که همیشه خاک و بستر کشت را مرطوب نگه دارید اما از آبیاری بیش از حد نیز پرهیز کنید. زمانی که بذرها شروع به جوانه زنی کردند، می‌توانید هر 10 روز یکبار بستر کشت را آبیاری کنید. زمانی که رشد این میوه به حد قابل قبولی رسید تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید.

آفات و بیماری های هندوانه

هندوانه معمولا در معرض آسیب شته‌ها و عنکبوت‌ها قرار می‌گیرد. در فصول گرم سال، عنکبوت‌ها و در فصول سرد سال شته‌ها این میوه را تهدید می‌کنند. برای کنترل این آفات و بیماری‌ها باید از سم‌ها و کودهای مخصوص استفاده کنید.

مراقبت از هندوانه

جوانه زنی بذرهای هندوانه 7 تا 10 روز پس از کاشت شروع می‌شود. البته زمان جوانه زنی بذرها به عواملی همچون دمای خاک و عمق کاشت بستگی دارد. خاک اطراف جوانه‌ها نباید خشک شود و به همین منظور باید به صورت منظم آبیاری کنید.

زمانی که ارتفاع گیاه به حدود 10 سانتی‌متر رسید می‌توانید با پاشیدن مالچ بر روی خاک از رشد علف‌های هرز جلوگیری کنید و دمای خاک را نیز معتدل نگه دارید.

زمانی که شکوفه‌های هندوانه را مشاهده کردید بهتر است آبیاری را هر 3 روز یکبار انجام دهید. البته در روزهای گرم سال تعداد دفعات آبیاری بیشتر می‌شود.

برای اینکه بتوانید هندوانه‌ای شیرین و خوش طعم برداشت کنید، در زمان نزدیک شدن به برداشت، تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید. البته اگر در این زمان با پژمردگی گیاه مواجه شدید آبیاری را افزایش دهید.

برداشت هندوانه

به طور متوسط هندوانه به 4 ماه زمان نیاز دارد تا به صورت کامل رشد کند. زمانی هندوانه آماده برداشت می‌شود که رنگ پوسته آن به سبز تیره تبدیل شود و همچنین نوارهای روی پوسته آن نیز خشک شوند.

هندوانه
هندوانه

خرید بذر هندوانه از فروشگاه اینترنتی خانه بذر

از آنجایی که هندوانه یک میوه بسیار خوشمزه و محبوب می‌باشد، بیشتر کشاورزان به سمت کاشت آن روی آورده‌اند. بذر هندوانه را می‌توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه خانه بذر خریداری کنید. خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی می‌باشد که در زمینه فروش انواع بذر، نهال و محصولات اورگانیک فعالیت می‌کند و تاکنون توانسته رضایت بسیاری از مشتریان خود را جلب کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *