راهنمای کاشت ریحان

راهنمای کاشت ریحان


راهنمای کاشت ریحان

یکی از پرطرفدارترین سبزی‌هایی که از عطر و طعم فوق العاده‌ای برخوردار است، ریحان می‌باشد که هم به صورت خام و هم در تهیه انواع غذاها و دمنوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بتوانید بذر ریحان را تهیه و بکارید، محصولی سالم و اورگانیک خواهید داشت. خانه بذر در این مقاله به بررسی نحوه و شرایط کاشت بذر ریحان می‌پردازد تا شما عزیزان بتوانید با کاشت این سبزی خوشمزه آشنا شوید.

راهنمای کاشت ریحان
راهنمای کاشت ریحان

نحوه کاشت بذر ریحان در باغچه

اگر قصد دارید بذر ریحان را در باغچه خانه بکارید بهتر است که 1 ماه قبل از تمام شدن یخبندان اقدام به کاشت این سبزی کنید. بخشی از باغچه را برای کاشت بذر ریحان انتخاب کنید که در طول روز 6 تا 8 ساعت آفتاب دریافت می‌کند. قبل از کاشت بهتر است خاک باغچه را به خوبی شخم بزنید تا خاک به خوبی جابجا شود. شخم زدن خاک باعث می‌شود که خاک از زهکشی خوبی برخوردار شود و در نهایت در رشد گیاه تاثیرات بسزایی دارد. توجه داشته باشید که کاشت بذر ریحان به صورت مستقیم و نشایی امکان پذیر است. به همین منظور بهتر است که بذرها را ابتدا در سینی نشاء و یا در یک گلدان کوچک بکارید و زمانی که بذرها جوانه زدند آن را به زمین اصلی منتقل کنید.

نحوه کاشت بذر ریحان در گلدان

بذرهای ریحان را به مدت 3 روز در آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورند. خیساندن بذر، باعث افزایش سرعت جوانه زنی گیاه می‌شود. گلدانی با ابعاد مناسب انتخاب کرده و در کف آن چند سنگ قرار دهید تا آب‌های اضافه به راحتی بتوانند از ته گلدان خارج شوند. گلدان را با ترکیبی از کمپوست، کود حیوانی پوسیده و خاک باغچه پر کنید. گودال‌هایی با عمق 0.5 تا 1 سانتی‌متر در خاک ایجاد کنید و بذرها را درون گودال‌ها قرار دهید. روی گودال‌ها را با خاک برگ یا ورمیکولیت بپوشانید. اکنون می‌توانید آبیاری را شروع کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آبیاری باید در حدی باشد که فقط خاک شما مرطوب شود در غیر اینصورت آبیاری بیش از حد باعث جابجا شدن بذرها می‌گردد.

بهتر است به منظور حفظ رطوبت، بر روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و زمانی که بذرها شروع به جوانه زنی کردند پلاستیک را از روی گلدان بردارید. مدت زمان جوانه زنی بذرهای ریحان تقریبا 2 هفته است.

نحوه کاشت بذر ریحان در گلدان
نحوه کاشت بذر ریحان در گلدان

بهترین زمان برای کاشت بذر ریحان

بهترین زمان برای کاشت بذر ریحان، 6 هفته قبل از پایان سرما است. البته این زمان برای وقتی است که قصد دارید بذر ریحان را به صورت مستقیم در خاک بکارید. اگر می‌خواهید به صورت نشاء بکارید باید این کار را زودتر انجام دهید. به طوریکه با پایان یخبندان، جوانه‌ها را بتوانید در زمین اصلی بکارید.

آبیاری ریحان

ریحان از آن دسته گیاهانی می‌باشد که به رطوبت و آبیاری بیش از حد نیاز ندارد. پس باید آبیاری آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که بستر کشت همیشه مرطوب باشد. غرقابی شدن بستر کشت می‌تواند باعث خراب شدن گیاه شود.

نور مناسب برای رشد ریحان

همه سبزی‌ها از جمله ریحان برای رشد به نور زیاد نیاز دارند. بنابراین زمینی را برای کاشت بذر ریحان انتخاب کنید که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد. همچنین اگر بذرها را در گلدان کاشته‌اید، بهتر است که گلدان را به محیطی پر نور و آفتابگیر منتقل کنید.

بهترین خاک برای کاشت بذر ریحان

بهترین خاک برای کاشت بذر ریحان، ترکیب خاک باغچه، خاک برگ یا پرلیت می‌باشد. این ترکیب حاصلخیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند رشد ریحان داشته باشد.

تغذیه

از آنجایی که هدف ما کاشت و برداشت محصولات اورگانیک است سعی کنید از کودهای شیمیایی برای تغذیه خاک گیاه استفاده نکنید. در عوض می‌توانید از کود حیوانی برای بستر کشت ریحان استفاده کند. البته می‌توانید برای رشد بهتر این سبزی، 2 هفته پس از کاشت از ورمی کمپوست استفاده کنید.

آفات و بیماری ها

از آنجایی که معمولا ریحان در گلخانه و یا در گلدان در خانه کاشته می‌شود، کمتر در معرض آفات و بیماری قرار می‌گیرد. با این وجود در برخی مواقع ممکن است در معرض حمله شته‌ها قرار گیرد. به همین منظور می‌توانید از آفت کش‌های مخصوص استفاده کنید.

برداشت ریحان

 زمانی که ارتفاع گیاه به 15 تا 20 سانتی‌متر رسید می‌توانید برگ‌های آن را بکنید. برای اینکار بهتر است از قیچی تیز و استریل شده استفاده کنید تا گیاه آلوده نشود. چیدن منظم برگ‌های ریحان در فصل تابستان باعث افزایش رشد این گیاه می‌شود.

برداشت ریحان
برداشت ریحان

خرید بذر ریحان از فروشگاه اینترنتی خانه بذر

اگر شما هم می‌خواهید یک محصول اورگانیک برداشت کنید بهتر است که در خرید بذر هم دقت نمایید. خرید بذرهای با کیفیت از فروشگاه اینترنتی خانه بذر امکان پذیر است. بذر ریحان یکدست و با کیفیت را می‌توانید در همین صفحه به صورت اینترنتی از فروشگاه ما خریداری کرده و در کمترین زمان ممکن درب محل مورد نظر تحویل بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *