راهنمای کاشت کرفس

راهنمای کاشت کرفس


راهنمای کاشت کرفس

یکی از سبزیجاتی که می‌توانید به راحتی در خانه در گلدان بکارید و پرورش دهید، کرفس است. کاشت کرفس بسیار آسان می‌باشد و شما می‌توانید با کاشت آن یک محصول اورگانیک و سالم داشته باشد. خانه بذر در این مقاله قصد دارد به بررسی کاشت کرفس بپردازد.

 

کاشت کرفس
کاشت کرفس

نحوه کاشت کرفس

بذر کرفس را به مدت 24 ساعت درون آب گرم قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد. این کار به منظور تسریع جوانه زنی انجام می‌شود. شما می‌توانید بذر کرفس را در گلدان بکارید و سپس آن را به زمین اصلی منتقل کنید. اما بهترین راه کاشت کرفس به صورت مستقیم در زمین اصلی است زیرا نسبت به جابجایی حساس است. گودال‌هایی به عمق نیم سانتی‌متر در خاک ایجاد کنید و بذرها را درون گودال‌ها قرار دهید. کرفس معمولا به صورت ردیفی کاشته می‌شود که فاصله بین هر ردیف با ردیف دیگر حداقل 60 سانتی‌متر است. بذرها برای جوانه زنی به نور کافی و آفتاب ملایم نیاز دارند.

بهترین خاک برای کاشت کرفس

خاکی که برای کاشت کرفس انتخاب می‌کنید باید زهکشی خوبی داشته باشد تا بتواند رطوبت را به خوبی حفظ کند. همچنین این خاک باید با کمپوست تقویت شود. به همین منظور لازم است خاک را تا عمق 30 سانتی‌متری با بیل زیر و رو کنید و سپس کمپوست را به آن اضافه نمایید. بهتر است روی بذرها را با خاک گلدان یا ورمیکولیت بپوشانید تا رطوبت اطراف بذر به خوبی حفظ شود.

دمای مناسب برای رشد کرفس

بهترین دما برای رشد استاندارد کرفس، 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد در روز و 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد در هنگام شب است.

میزان آبیاری کرفس

زمینی که کرفس در آن کاشته می‌شود باید همواره مرطوب باشد زیرا کرفس نسبت به خشکی حساس است. با این وجود سعی کنید آبیاری کرفس را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه به گونه‌ای تنظیم کنید که خاک همیشه مرطوب باشد.

بهترین زمان کاشت بذر کرفس

بهترین زمان برای کاشت بذر کرفس، زمانی است که دمای هوا به 15 درجه سانتی‌گراد می رسد. در مناطقی که دمای هوا پایین است بهتر است بذر ها را در گلخانه بکارید و زمانی که هوا مساعد شد بوته‌ها را به زمین اصلی منتقل کنید.

نور مورد نیاز برای رشد کرفس

کرفس یکی از گیاهانی است که به نور کافی برای رشد نیاز دارد. بنابراین مکانی را برای کاشت بذر کرفس انتخاب کنید که دارای نور کافی باشد.

تغذیه و کود دهی کرفس

بهترین کود برای تغذیه خاک، ورمی کمپوست می‌باشد که می‌تواند خاک را به خوبی تغذیه کند. اگر بتوانید کود دهی به خاک را به صورت منظم انجام دهید محصولی اورگانیک دریافت خواهید کرد.

گلدهی کرفس

عوامل مختلفی همچون دما، بیماری ها و آفات، خشکی و… در زمان گلدهی کرفس تاثیر گذار هستند. همچنین وراثت نیز یکی دیگر از مواردی است که بر روی زمان گلدهی کرفس تاثیر دارد به این صورت که برخی گونه‌های کرفس زودتر از برخی دیگر گل می‌دهند.

آفات و بیماری‌های کرفس

از رایج‌ترین آفات و بیماری‌هایی که کرفس را تهدید می‌کنند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • شته‌ها
  • مگس سفید
  • نماتدها
  • کنه‌های تار عنکبوت
  • زنگ کرفس

از آنجایی که برگ و ساقه های کرفس مورد استفاده قرار می‌گیرد باید مراقب باشید که این گیاه دچار آفت و یا بیماری‌های فوق نشود. به عنوان مثال منشاء کنه‌های تار عنکبوت، خشکی می‌باشد. به همین منظور باید همیشه خاکی که کرفس را در آن کاشته‌اید مرطوب باشد. سمومی همچون پالیزین نیز می‌تواند مانع از گسترش مگس سفید، کنه‌های تار عنکبوت و شته‌ها شود.

برداشت کرفس

بهترین زمان برداشت کرفس زمانی است که طوقه آن به قطر 10 تا 15 سانتی‌متر رسیده باشد. ارتفاع آن نیز وابسته به شرایط آب و هوایی و نوع بذر آن می‌باشد.همچنین کرفس‌هایی که رنگ برگ‌های آنها سبز روشن باشد، آماده برداشت هستند.

خواص دارویی کرفس

از کرفس در صنایع دارو سازی استفاده زیادی می‌شود. یکی از رایج‌ترین خواص دارویی و درمانی کرفس، کاهش وزن و سوختن چربی‌های انباشته شده است. علاوه بر آن کرفس برای کاهش التهاب، هضم غذا، سلامت قلب و عروق، درمان آسم، درمان عفونت، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، جلوگیری از سرطان، سلامت چشم‌ها، درمان سرما خوردگی و آنفولانزا، درمان یبوست، درمان سر درد و میگرن، تقویت حافظه، جلوگیری از پیری زود رس و همچنین از بین بردن بوی بد دهان استفاده می‌شود. ناگفته نماند که کرفس حاوی پتاسیم، کنیزیم، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین K می‌باشد.

 

خواص دارویی کرفس
خواص دارویی کرفس

 

سخن نهایی

با توجه به موارد بیان شده، کاشت کرفس آسان می‌باشد و شما به راحتی می‌توانید با کاشت کرفس، محصولی اورگانیک برداشت و استفاده کنید. بذر کرفس را می توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه خانه بذر خریداری کنید. خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش انواع بذر، نهال و محصولات اورگانیک می‌باشد. اگر در رابطه با یک بذر و نحوه کاشت آن سوالی دارید می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید و از مشاوره‌های تخصصی آنها در زمینه انواع بذر و کاشت آنها مطلع شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *