راهنمای کاشت شوید

راهنمای کاشت شوید


راهنمای کاشت شوید

یکی از پر خاصیت‌ترین سبزیجاتی که دارای خواص دارویی و درمانی می‌باشد و برای طعم دار کردن غذاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، شوید است. شوید دارای عطر و طعم بسیار خوبی می‌باشد و به عنوان طعم دهنده نیز در انواع سوپ‌ها و ترشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه‌های شوید به صورت مخروطی و کشیده می‌باشد و دارای برگ‌های کوچک و ریزی است که بریدگی‌های نازکی بر روی آنها به چشم می‌خورد. کاشت بذر شوید در خانه و در فضاهای آزاد امکان پذیر است. از این رو در این مقاله نحوه کاشت و همچنین شرایط کاشت شوید را با هم مرور می‌کنیم.

 

کاشت شوید
کاشت شوید

نحوه کاشت بذر شوید

از آنجایی که شوید گیاهی یکساله است برای کاشت به فضای زیادی نیاز ندارد زیرا پس از یک سال دوباره کاشته می‌شود. خاکی که برای کاشت بذر شوید انتخاب می‌کنید باید کمی اسیدی باشد. به منظور جوانه زنی، بذرها را در مکانی گرم و پر نور قرار دهید و زمانی که اندازه آنها به 5 سانتی‌متر رسید آنها را به خاک مورد نظر منتقل کنید. کمپوست‌های تقویت کننده باید به خاک اضافه کنید تا این گیاه برای رشد آماده گردد. از آنجایی که شوید به صورت ردیفی کاشته می شود باید فاصله بین ردیف ها حدودا 15 الی 25 سانتی‌متر باشد.

شرایط نگهداری از شوید

یکی از مهمترین مواردی که در نگهداری شوید کاشته شده تاثیر گذار است، آبیاری و حفظ رطوبت خاک است. همچنین به منظور تسریع رشد گیاه بهتر است که از کمپوست‌های اورگانیک در اوایل فصل تابستان استفاده کنید.

خاک مناسب برای کاشت بذر شوید

خاکی که برای کاشت بذر شوید انتخاب می‌کنید باید سبک و غنی باشد. بهتر است قبل از کاشت بذر، خاک را شخم بزنید تا به خوبی زیر رو و نرم شود. سپس مقداری کود حیوانی یا کمپوست و خاک برگ به خاک زمین مورد نظر اضافه کنید. همچنین این خاک باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد. به گونه‌ای که بتواند رطوبت را به خوبی حفظ کند. نا گفته نماند که شوید در اکثر خاک‌ها رشد می‌کند اما اگر موارد گفته شده را در انتخاب خاک برای کاشت بذر شوید در نظر بگیرد محصول با کیفیت‌تری خواهید داشت.

بهترین زمان کاشت بذر شوید

بذر شوید در مناطق سردسیر باید بعد از اتمام سرما و در فصل بهار کاشته شود. به طور کلی می‌توان گفت شوید از آن دسته سبزیجاتی می‌باشد که امکان کاشت آن در مناطق مختلف وجود دارد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که زمانی که می‌خواهید بذر شوید را بکارید مطمئن شوید که دمای خاک بالای 15 درجه سانتی‌گراد است. زیرا در دمای زیر 15 درجه سانتی‌گراد و همچنین بالای 27 درجه سانتی‌گراد، بذرها جوانه نمی‌زنند و یا روند جوانه زنی آنها بسیار طولانی می‌شود.

آبیاری شوید

زمانی که بذر شوید را می‌کارید باید تا زمان جوانه زنی، خاک را مرطوب نگه دارید. بعد از جوانه زنی زمانی که گیاه شما کمی بزرگ شد می‌توانید دو یا سه روز یکبار آن را آبیاری کنید. آبیاری منظم و مداوم این گیاه به خصوص در فصول گرم سال از خشک شدن و همچنین از بین رفتن گیاه جلوگیری می‌کند. این نکته را نیز فراموش نکنید که آبیاری بیش از حد نیز باعث پژمرده شدن و از بین رفتن گیاه می‌شود.

نور مورد نیاز برای رشد شوید

شوید نسبت به نور حساس نیست. اما بهتر است مکانی را برای کاشت شوید انتخاب کنید که روزانه حداقل 5 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. اگر شوید را در مناطق گرمسیر می‌کارید بهتر است مکانی را برای کاشت این گیاه انتخاب کنید که ساعاتی از روز سایه باشد. زیرا آفتاب شدید باعث آفتاب سوختگی این گیاه می‌شود.

آفات شوید

شوید از آن دسته گیاهانی می‌باشد که معمولا دچار آفت نمی‌شوند. اما در برخی موارد در معرض حمله شته‌ها و کرم‌ها قرار می‌گیرد. این آفات می‌توانند آسیب جدی به گیاه وارد کنند و به منظور مبارزه با آنها باید از حشره کش‌های مخصوص استفاده کنید.

بیماری های شوید

گیاه شوید در برخی موارد ممکن است بر اثر آبیاری بیش از حد دچار بیماری‌های قارچی شود. به همین منظور آبیاری این گیاه باید به صورت منظم و در حد استاندارد باشد.

برداشت شوید

زمانی که اندازه شوید به 12 تا 15 سانتی‌متر رسید می‌توانید این گیاه را برداشت کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برداشت شوید باید قبل از شروع گلدهی آن باشد. برای برداشت این گیاه از یک قیچی تمیز استفاده کنید که گیاه دچار بیماری نشود.

خواص شوید

شوید منبع غنی کلسیم، ویتامین C، ویتامین B، منیزیم، آهن، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر می‌باشد. همچنین شوید برای درمان بی خوابی، نفخ، رفع سوء هاضمه، کاهش کلسترول، استفراغ، درمان کم خونی، درمان دل پیچه و معده درد، جلوگیری از سرطان، کاهش اسید معده، آرامبخش، خوشبو کننده دهان، ضد باکتری و ضد قارچ می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت شوید یکی از سبزیجاتی می‌باشد که خواص بسیار زیادی دارد.

خرید بذر شوید

بذر شوید را می‌توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه خانه بذر خریداری کنید. در خانه بذر انواع بذرهای مورد نیاز شما موجود است و با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

 

کاشت شوید
کاشت شوید

سخن پایانی

در این مطلب سعی کرده‌ایم تمام مواردی که برای کاشت و پرورش شوید نیاز دارید را بیان کنیم. اگر در رابطه با هر یک از موارد بیان شده سوالی دارید می‌توانید با مشاوران خانه بذر در تماس باشید و از آنها برای کاشت شوید کمک بگیرید. سپاسگذاریم که در این مطلب نیز با ما همراه بودید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *