راهنمای کاشت نعناع

راهنمای کاشت نعناع


راهنمای کاشت نعناع

نعناع یکی از سبزیجات خوش طعم و عطری است که در انواع غذاها و سبزی خوردن استفاده می‌شود. کاشت نعناع بسیار آسان می‌باشد و شما به راحتی می‌توانید این سبزی خوش عطر و طعم را در خانه بکارید و در تمام فصول سال از برگ‌های تازه آن استفاده نمایید. اگر قصد کاشت و پرورش نعناع را دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

کاشت نعناع
کاشت نعناع

نحوه کاشت بذر نعناع در گلدان

بهترین گلدانی که می‌توانید برای کاشت بذر نعناع انتخاب کنید، گلدانی است که عمق کمی دارد و پهن است. گلدان‌های پهن از فشرده شدن ریشه این گیاه جلوگیری می‌کنند و فضای کافی برای جوانه زدن شاخه‌های جدید دارند. همچنین سعی کنید از گلدان‌های پلاستیکی حفره دار استفاده کنید زیرا عبور جریان هوا از این گلدان‌ها راحت‌تر است. بذرهای نعناع را در خاک گلدان قرار دهید و با استفاده از خاک روی آنها را کامل بپوشانید. سطح خاک را به گونه‌ای آبپاشی کنید که خاک گلدان مرطوب شود. تا زمان جوانه زنی بذرهای نعناع سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید.

نحوه کاشت بذر نعناع در باغچه و زمین کشاورزی

خاک زمین مورد نظر را به خوبی با بیل زیر و رو کنید تا یکدست شود. بذرهای نعناع را روی خاک بپاشید و سپس سطح خاک را با استفاده از خاک نرم و کود حیوانی بپوشانید. خاک را به گونه‌ای آبیاری کنید که مرطوب شود. بهتر است تا زمان جوانه زنی، روزی دو مرتبه بذرها را آبیاری کنید.

خاک مناسب برای کاشت بذر نعناع

نعناع را می‌توانید در هر خاکی بکارید. اما برای اینکه گیاه رشد بهتری داشته باشد به سراغ خاک پست ماس و کوکوپیت بروید. همچنین خاکی که با کمپوست و خاک باغچه مخلوط شده باشد نیز انتخاب خوبی برای کاشت بذر نعناع است.

میزان آبیاری نعناع

نعناع از آن دسته سبزیجاتی است که به آبیاری زیاد نیاز دارد. بسته به شرایط آب و هوای منطقه، آبیاری نعناع را به گونه‌ای تنظیم کنید که خاک آن همیشه مرطوب باشد.

کود دهی خاک نعناع

معمولا به منظور جلوگیری از تغییر طعم نعناع، بیشتر کشاورزان بر این عقیده‌اند که نباید به نعناع کود بدهید. با این وجود اگر با کمبود رشد این گیاه مواجه شدید بهتر است مقداری کود مایع به آن بدهید. برای تغذیه خاک، ورمی کمپوست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین زمان برای کاشت بذر نعناع

نعنا معمولا در فصل بهار و پاییز کاشته می‌شود. اما اگر بتوانید کاشت نعناع را در فصل بهار انجام بدهید بهتر است. به همین منظور می‌توانید اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه اقدام به کاشت بذر نعناع کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید بذر نعناع را در گلدان و در خانه بکارید در هر زمان می‌توانید نسبت به کاشت بذر نعناع اقدام کنید. این گیاه سریع رشد می‌کند.

مکان مناسب برای کاشت بذر نعناع

مکانی را برای کاشت بذر نعناع انتخاب کنید که در معرض آفتاب باشد. زیرا این گیاه برای رشد به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مناطقی با اقلیم بسیار گرم باید مکانی را برای کاشت بذر نعناع انتخاب کنند که نیمه سایه و آفتاب باشد زیرا آفتاب شدید نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های این گیاه شود.

نور و دمای مورد نیاز برای رشد نعناع

نعناع برای رشد استاندارد به دمای بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. اگر این گیاه را در گلدان می‌کارید سعی کنید ساعاتی از روز آن را در معرض نور مستقیم و یا پشت پنجره‌ای که نور زیادی دارد قرار دهید.

برداشت نعناع

اولین موضوعی که در رابطه با برداشت نعناع باید بیان کنیم این است که نعناع را نباید از ریشه جدا کنید زیرا پس از برداشت سبزی‌های تازه باز هم از ریشه سبز می‌شوند. سعی کنید ساقه‌های نعناع را تا 3 سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک بچینید. اگر اینکار را انجام دهید می‌توانید سالیانه 3 مرتبه این گیاه را برداشت کنید. زمان برداشت نعناع نیز زمانی است که این گیاه عطر بسیار خوبی به خود می‌گیرد.

 

برداشت نعناع
برداشت نعناع

علت زرد شدن برگ های نعناع

در مواردی ممکن است بر اثر بی احتیاطی در پرورش و یا آفات و بیماری‌ها برگ‌های نعناع زرد شوند. از مهمترین دلایل زرد شدن برگ‌های نعناع به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • آبیاری نا درست: یکی از رایج‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های نعناع، آبیاری زیاد و یا کم این گیاه است.
  • کمبود نور: اگر برگ‌های پایینی نعناع نتوانند نور کافی را دریافت کنند، معمولا دچار زرد شدگی می‌شوند.
  • سفیدک پودری: یکی از انواع بیماری‌هایی که باعث زرد شدن برگ‌های نعناع می‌شود، سفیدک پودری است که به صورت قارچ بر روی گیاه رشد می‌کند. برای کنترل و درمان این بیماری باید گیاه را سم پاشی کنید.
  • شته: اگر با لوله شدن و یا زرد شدن برگ‌های نعناع رو به رو شدید به احتمال زیاد گیاه شما گرفتار شته شده است. شته‌ها با مکیدن شیره گیاه باعث از بین بردن محصول شما می‌شوند.
  • بیماری ویروسی: اگر برگ‌های گیاه نعناع بد شکل شدند و به شکل زرد رنگ در آمدند، بیماری ویروسی گرفته‌اند. اگر در هر کدام از برگ‌ها شاهد تغییر شکل و زرد شدگی شدید فورا آن را از بین ببرید تا بتوانید مانع از گسترش این بیماری به برگ‌های دیگر شوید.
  • زنگ قارچی: زمانی که برگ نعناع زرد می‌شود و به شکل زنگ زدگی در می‌آید معمولا دچار بیماری زنگ قارچی شده است. این بیماری معمولا به شکل تاول‌هایی به رنگ زنگ زدگی بر روی برگ‌ها ظاهر می‌شود.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی نحوه کاشت بذر نعناع در زمین کشاورزی و در گلدان پرداخته‌ایم. همچنین شرایطی که باید برای کاشت این بذر فراهم کنید را هم ذکر کرده‌ایم. اگر در رابطه با کاشت بذر نعناع سوالی دارید می‌توانید با مشاوران خانه بذر در تماس باشید و از آنها بخواهید که به شما در کاشت بذر کمک کنند. خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی می‌باشد که می‌توانید بذر نعناع را از آن خریداری کنید. علاوه بر بذر نعناع سایر بذرهای مورد نیاز شما در این سایت موجود است. بذرهایی که در خانه بذر به فروش می‌رسند بسیار باکیفیت می‌باشند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *