راهنمای کاشت لوبیا

راهنمای کاشت لوبیا


راهنمای کاشت لوبیا

لوبیا از آن دسته محصولاتی می‌باشد که دارای مصرف زیادی بوده و به دو دسته لوبیا دانه‌ای و لوبیا سبز تقسیم می شود. لوبیا در تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما عزیزان می‌توانید لوبیا را در بستری مناسب و در مکان مدنظر به راحتی بکارید و محصولی اورگانیک برداشت و استفاده کنید.

 

کاشت لوبیا
کاشت لوبیا

نحوه کاشت لوبیا در گلدان

در این بخش به بررسی نحوه کاشت لوبیا می‌پردازیم.

مرحله اول: قرار دادن دانه لوبیا در دستمال

یک دستمال ترجیحا دستمال حوله‌ای را در داخل یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید به طوری که دستمال دور تا دور ظرف را بپوشاند و وسط آن خالی باشد.

مرحله دوم: مرطوب کردن دستمال

دستمالی که در داخل ظرف شیشه‌ای قرار داده‌اید را با اسپری خیس کنید. در این مرحله به این نکته توجه داشته باشید که خیس کردن بیش از حد دستمال باعث پوسیدن دانه لوبیا می‌شود.

مرحله سوم: منتقل کردن دانه لوبیا به گلدان مناسب

لوبیا شروع به جوانه زنی و ریشه دادن می‌کند. زمانی که ریشه لوبیا به اندازه کافی رشد کرد می‌توانید آن را به گلدان منتقل کنید.

نحوه کاشت لوبیا در باغ و باغچه

برای کاشت لوبیا در باغ و باغچه باید بذر لوبیا را به صورت مستقیم در عمق 2 تا 5 سانتی‌متری خاک بکارید. بذرهای کاشته شده را به صورت مکرر به گونه‌ای که همیشه خاک و بستر لوبیا مرطوب باشد، آبیاری کنید تا جوانه زنی بذر لوبیا شروع شود. از آنجایی که سرما می‌تواند باعث پوسیده شدن و از بین رفتن لوبیا شود، بهتر است که با استفاده از پلاستیک روی لوبیاهای کاشته شده را به صورت کامل بپوشانید.

بهترین زمان برای کاشت لوبیا

لوبیا را باید پس از پایان فصل سرما و در اوایل بهار بکارید. زیرا در فصول سرد سال ممکن است لوبیا یخ بزند و رشد خوبی نداشته باشد. از طرفی گرم بودن هوا نیز باعث پوسیدن دانه لوبیا می‌گردد. با این اوصاف بهتر است کاشت لوبیا را به زمانی موکول کنید که از فصل سرما گذر کرده‌ایم و هنوز وارد گرمای شدید تابستان نشده‌ایم.

خاک مناسب برای کاشت لوبیا

بهترین خاک برای کاشت لوبیا، خاکی است که غنی، حاصلخیز و نیمه سبک باشد. در واقع باید خاکی را برای کاشت این محصول انتخاب کنید که PH آن بالاتر از 6 باشد. همچنین اگر می‌خواهید لوبیا را در باغچه بکارید باید فاصله بین بذرها 30 الی 50 سانتی‌متر باشد.

آبیاری لوبیا

لوبیا نیز همانند هر گیاه دیگری به آبیاری منظم نیاز دارد. بهتر است آبیاری را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه به گونه‌ای تنظیم کنید که بستر گیاه همیشه مرطوب باشد. زیرا خشکی بستر این گیاه باعث از بین رفتن و کاهش کیفیت محصول می‌شود.

نور مناسب برای رشد لوبیا

لوبیا برای رشد استاندارد به نور نیاز دارد. اما این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که گلدهی لوبیا در فصل تابستان معمولا متوقف می‌شود. با این وجود بهتر است مکانی را برای کاشت لوبیا انتخاب کنید که در ساعاتی از روز سایه و در ساعاتی از روز آفتاب باشد.

دمای مناسب برای رشد لوبیا

لوبیا در دمای 35 درجه سانتی‌گراد رشد خوبی دارد. این دما به گیاه کمک می‌کند که سریع‌تر جوانه بزند و رشد کند.

کود دهی لوبیا

برای رشد بهتر لوبیا می‌توانید کود دامی و یا گیاهی به خاک اضافه کنید. کودهای شیمیایی گزینه خوبی برای لوبیا نیستند. از اضافه کردن کودهای شیمیایی به خاک لوبیا خودداری کنید زیرا این کودها باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند.

برداشت لوبیا

لوبیا از آن دسته محصولاتی می‌باشد که به صورت مداوم می‌توانید آن را برداشت کنید. زمانی که لوبیا بر روی شاخه‌های گیاه ظاهر شد می‌توانید اقدام به برداشت این محصول کنید. با این وجود لوبیا 50 تا 55 روز پس از کاشت، قابل برداشت است. زمانی که می‌خواهید این محصول را برداشت کنید باید غلاف‌های آن را به آرامی از گیاه جدا کنید. از آنجایی که این گیاه پس از برداشت باز هم رشد می‌کند مراقب باشید که در زمان برداشت به آن آسیبی وارد نکنید.

خرید بذر لوبیا

خرید بذر باکیفیت و مرغوب در کیفیت نهایی محصول شما تاثیر گذار است. بنابراین سعی کنید این بذر را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی بذر و نهال می‌باشد که بذر لوبیا را می‌توانید از آن خریداری کنید. انواع بذرهای مورد نیاز شما در فروشگاه خانه بذر موجود است.

 

کاشت لوبیا
کاشت لوبیا

سخن نهایی

لوبیا از آن دسته محصولاتی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. به همین منظور توصیه می‌شود آن را در خانه بکارید و از محصولی که به صورت طبیعی به دست می‌آورید استفاده کنید. این گیاه به مراقبت خاصی نیاز ندارد و نحوه کاشت آن نیز طبق موارد گفته شده آسان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران خانه بذر در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *