راهنمای کاشت سیب زمینی

راهنمای کاشت سیب زمینی


راهنمای کاشت سیب زمینی

یکی از مهمترین کشت‌های زراعی، کشت سیب زمینی می‌باشد که بخش عظیمی از برنامه غذایی را تشکیل می‌دهد. کاشت بذر سیب زمینی دارای نکات و شرایطی است  که در صورت رعایت آنها می‌توانید محصولی با کیفیت و مرغوب به بار بیاورید. در ادامه به بررسی نحوه کاشت بذر سیب زمینی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

کاشت سیب زمینی
کاشت سیب زمینی

انواع سیب زمینی

سیب زمینی‌ها معمولا به دو دسته زود رس و دیر رس تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که این دسته بندی بر اساس زمان برداشت محصول، اقلیم و فاصله بین غده‌های سیب زمینی می‌باشد. به این صورت که معمولا سیب زمینی‌های زود رس در فضاهای کوچک کاشته می‌شوند و احتمال آفت زدگی و بیماری آنها نسبت به سیب زمینی‌های دیر رس کم‌تر است.

سیب زمینی‌های زود رس معمولا 16 تا 17 هفته پس از کاشت برداشت می‌شوند. این در حالی است که سیب زمینی‌های دیر رس 18 تا 20 هفته پس از کاشت، آماده برداشت هستند.

نحوه کاشت بذر سیب زمینی

سیب زمینی معمولا به صورت ردیفی کاشته می‌شود. در ابتدا باید خاک و بستر را برای کاشت بذر سیب زمینی آماده کنید. از این رو باید خاک زمین مورد نظر را به خوبی شخم بزنید. غده‌های سیب زمینی را برای جوانه زنی به مدت 2 الی 4 هفته در فضای آزاد قرار دهید. زمانی که غده‌ها جوانه زدند می‌توانید آنها را به خاک مورد نظر منتقل کنید. فاصله بین هر ردیف تا ردیف دیگر بین 40 تا 70 سانتی‌متر و فاصله بوته‌ها با یکدیگر 25 تا 30 سانتی‌متر باشد. به منظور فزایش رشد غده و ریشه سیب زمینی، زمانی که ارتفاع بوته به 15 سانتی‌متر رسید، خاک دهی پای بوته سیب زمینی انجام می‌شود. این عمل علاوه بر افزایش رشد غده و ریشه باعث از بین بردن علف‌های هرز و افزایش مقاومت گیاه در برابر گرما می‌شود.

زمان کاشت سیب زمینی

بهترین زمان کاشت سیب زمینی با توجه به آب و هوای منطقه تعیین می‌شود. به طوری که در مناطق گرم و خشک، سیب زمینی در فصل بهار کاشته می‌شود. در حالی که در مناطق معتدل کاشت سیب زمینی در دی ماه است. بهترین زمان کاشت سیب زمینی در مناطق سردسیری نیز اردیبهشت ماه تا تیر ماه است.

نحوه آبیاری سیب زمینی

سیب زمینی برای رشد به آبیاری منظم نیاز دارد. تا زمانی که بوته‌های سیب زمینی گل می‌دهند باید هفته‌ای یکبار آنها را آبیاری کنید. با گذشت زمان می‌توانید تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید تا محصول شما خراب نشود.

خاک مناسب برای کاشت بذر سیب زمینی

بهترین خاک برای کاشت بذر سیب زمینی، خاک‌های نرم و حاصلخیز، رسی شنی است. به طور کلی خاک‌هایی که از زهکشی خوبی برخوردارند و PH آنها بین 5.5 تا 6 است برای کاشت بذر سیب زمینی مناسب هستند. ناگفته نماند که سیب زمینی نسبت به خاک‌های سنگین، شور و خشک حساس است.

رایج‌ترین آفات و بیماری های سیب زمینی

یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که سیب زمینی را تهدید می‌کند، پژمردگی بوته است که علائم آن شامل زردی بافت میان برگ‌ها، پیچدگی و پژمردگی برگ‌ها می‌شود.

کرم مفتولی در زیر خاک زندگی می‌کند و ممکن است غده‌های سیب زمینی درگیر این کرم شوند. این بیماری معمولا به صورت اسکلروت‌های سیاه رنگ بر روی سیب زمینی نمایان می‌شود.

پوسیدگی غده سیب زمینی از دیگر بیماری‌هایی می‌باشد که این گیاه را تهدید می‌کند و باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی سیب زمینی می‌شود. اگر نتوانید از این بیماری جلوگیری کنید، تمام اندام‌های گیاه به حالت سوختگی در می‌آیند.

برداشت سیب زمینی

زمانی که برگ و ساقه‌های سیب زمینی به صورت کامل خشک می‌شوند این محصول را می‌توانید برداشت کنید. در واقع می‌توان گفت پژمردگی و خشک شدن شاخه و برگ‌های سیب زمینی نشان دهنده زمان برداشت آن می‌باشد. البته برخی از کشاورزان سیب زمینی را تا چند هفته در زیر خاک نگه می‌دارند تا تقویت شود. اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سیب زمینی‌های زیر خاک باید تا قبل از بارندگی برداشت شوند. اگر پوست سیب زمینی به راحتی از آن جدا شود نشان دهنده این است که این محصول باید مدت زمان بیشتری در زیر خاک بماند تا ضخیم شود.

پس از برداشت سیب زمینی بهتر است آنها را بر اساس سبز بودن، سالم بودن و زخمی بودن تفکیک کنید. به منظور افزایش کیفیت محصول باید سیب زمینی‌ها را در مکانی تاریک، خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید. زیرا سیب زمینی اگر در محیط مرطوب و در معرض نور قرار بگیرد جوانه می‌زند و غیر قابل مصرف خواهد بود.

نکات مهم در کاشت سیب زمینی

  • آبیاری سیب زمینی با توجه به آب و هوای منطقه باید به صورت مداوم و منظم انجام شود.
  • مکانی را برای کاشت سیب زمینی انتخاب کنید که در معرض نور مستقیم باشد. در مکان‌های بی نور، سیب زمینی رشد نمی‌کند.
  • اگر قصد دارید سیب زمینی را در گلدان بکارید، عمق گلدان باید حداقل 40 سانتی‌متر باشد.
  • برگ‌های سیب زمینی در مکان‌های بسیار سرد رشد خوبی ندارند.
  • سیب زمینی‌های زود رس باید با فاصله 30 سانتی‌متر از هم و سیب زمینی‌های معمولی با فاصله 38 سانتی‌متر از هم کاشته شوند.
  • زمان که می‌خواهید غده‌های جوانه زده را به شیارهای درون خاک منتقل کنید مراقبت باشید که جوانه‌ها آسیب نبینند و جوانه‌ها به طرف بیرون باشند.
  • اگر خاک زمینی که برای کاشت سیب زمینی انتخاب کرده‌اید شور است بهتر است قبل از کاشت، کود هیومیک اسید به خاک اضافه کنید تا شوری خاک از بین برود.

 

کاشت سیب زمینی
کاشت سیب زمینی

سخن نهایی

اگر در زمان کاشت سیب زمینی به مواردی که در این مقاله بیان شده توجه داشته باشید می‌توانید محصولی با کیفیت و بدون عیب و نقص به بار بیاورید. چنانچه تجربه کافی در کاشت انواع بذر را ندارید با مشاوران خانه بذر در تماس باشید و از آنها بخواهید که به شما در کاشت بذر مورد نظرتان کمک کنند. در بخش فروشگاه خانه بذر انواع بذر، نهال و محصولات اورگانیک مورد نیاز شما موجود است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *