راهنمای کاشت ذرت

راهنمای کاشت ذرت


راهنمای کاشت ذرت

ذرت از خانواده Poaceae می‌باشد که معمولا در نواحی گرم و معتدل کاشته می‌شود. کاشت ذرت دارای اصولی است و در صورتی که بتوانید این اصول را بکار گیرید، محصولی با کیفیت پرورش خواهید داد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را به نحوه کاشت ذرت و همچنین مواردی که باید در کاشت ذرت در نظر بگیرید آشنا کنیم.

 

کاشت ذرت
کاشت ذرت

نکات اولیه در کاشت ذرت

در ابتدا سعی کنید بذر ذرت با کیفیت خریداری کنید. برای خرید بذر ذرت به سراغ فروشگاه‌های معتبری همچون خانه بذر بروید. خرید بذر با کیفیت اولین گام در کاشت و پرورش یک محصول مرغوب و قابل قبول است. دومین موضوعی که باید در کاشت ذرت در نظر داشته باشید، زمان کاشت است که باید پس از عبور از فصل سرما باشد در غیر اینصورت محصول شما بی کیفیت خواهد شد. آبیاری نکته دیگری است که باید توجه کافی به آن داشته باشید زیرا ذرت نسبت به کم آبی حساس است.

نحوه کاشت بذر ذرت

مکانی پر نور برای کاشت بذر ذرت انتخاب کنید. خاکی که برای کاشت ذرت انتخاب کرده‌اید را باید به خوبی شخم بزنید تا زیر و رو شود. همچنین این خاک باید به خوبی تغذیه شود. کاشت ذرت به صورت ردیفی می‌باشد به همین منظور ردیف هایی با فاصله حدودا 75 سانتی‌متر از یکدیگر ایجاد کنید. گودال‌هایی به عمق 2.5 تا 5 سانتی‌متر و فاصله 20 تا 30 سانتی‌متر از یکدیگر ایجاد کنید و بذرها را داخل گودال‌ها قرار دهید. پس از گذشت 7 روز ذرت سر از خاک در می‌آورد. زمانی که جوانه‌های ذرت به اندازه 25 سانتی‌متر رسید می‌توانید کود نیتروژن دار را به خاک اضافه کنید. کود دهی هر 30 روز یکبار باید انجام شود. ناگفته نماند که آبیاری نیز به اندازه کود دهی اهمیت دارد و بی توجهی به هر یک از آنها می تواند باعث افت کیفیت محصول شما شود.

زمان مناسب برای کاشت بذر ذرت

بذر ذرت معمولا در فصول گرم سال کاشته می‌شود. این گیاه 10 الی 14 روز پس از کاشت شروع به جوانه زنی می‌کند و برای جوانه زنی به دمای 75 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

مکان مناسب برای کاشت بذر ذرت

ذرت را باید در مکان‌هایی بکارید که قبلا گوجه فرنگی و یا بادمجان در آن مکان‌ها کشت نشده است. یکی دیگر از مواردی که باید در انتخاب مکان مناسب برای کاشت ذرت در نظر داشته باشید، نور است. مکانی که برای کاشت ذرت انتخاب می‌کنید باید در برابر نور کامل خورشید و به دور از وزش باد باشد.

خاک مناسب برای کاشت بذر ذرت

خاک‌هایی با خاصیت قلیایی 5.8 تا 6.8 انتخاب خوبی برای کاشت بذر ذرت هستند. همچنین این خاک باید سبک و از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا آب به مقدار لازم بتواند وارد خاک شود. همچنین قبل از کاشت بذر ذرت باید خاک را شخم بزنید تا یکدست شود. در صورتی که خاک انتخابی شما از تغذیه خوبی برخوردار نیست بهتر است قبل از کاشت ذرت خاک را تغذیه کنید زیرا ذرت گیاهی است که برای جوانه زنی نیاز به مواد مغذی دارد.

میزان آبیاری ذرت

ذرت یکی از انواع گیاهانی است که نسبت به کم آبی حساسیت نشان می‌دهد و نباید تشنه نگه داشته شود. به همین منظور نباید از آبیاری مداوم و منظم این گیاه غافل شوید. رطوبت برای جوانه زنی ذرت لازم و ضروری است. با این اوصاف بهتر است که آبیاری ذرت را به گونه‌ای تنظیم کنید که خاک ذرت خشک نشود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آبیاری زیاد باعث پوسیدن ریشه گیاه و در نهایت از بین رفتن آن می‌شود.

آفات و بیماری ها

گیاه ذرت در معرض بیماری‌های قارچی، دوده گرفتن و بیماری‌های باکتریایی قرار دارد. دوده گرفتن این گیاه به این صورت است که گیاه به رنگ طوسی خاکستری می‌شود و متورم می‌گردد. بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز ناشی از حمله حشرات همچون سوسک‌های بالدار می‌باشند که می‌توانند آسیب جدی به ذرت وارد کنند.

چند نکته مهم در کاشت و پرورش ذرت

با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توانید ذرت با کیفیت‌تری را پرورش دهید.

  • بذر ذرت را در عمق کم بکارید.
  • به منظور محافظت از دانه‌های ذرت در برابر حمله پرندگان، بهتر است که با کیسه‌های مخصوص محیط را به صورت کامل بپوشانید.
  • مراقب حمله حشرات به ذرت‌ها باشید.
  • برای از بین بردن حشرات، از قرص‌های مخصوص استفاده کنید.
  • اگر شاهد بنفش شدن ساقه ذرت شدید، به احتمال زیاد گیاه شما با کمبود فسفر رو به رو شده است.

زمان برداشت ذرت

زمان برداشت ذرت با علائم و نشانه‌هایی همراه است که با مشاهده آنها می‌توانید اقدام به برداشت ذرت کنید. زمانی که گوشت ذرت از ساقه آن کمی جدا شده باشد و گوشت آن پر و محکم شده باشد می‌توانید ذرت را برداشت کنید. یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند نشان از برداشت ذرت باشد، این است که به دانه‌های ذرت دست بزنید، اگر دانه‌ها شکسته شدند زمان برداشت فرا رسیده است. به طور کلی با توجه به شرایط آب و هوایی زمان برداشت ذرت، 60 تا 100 روز پس از کاشت است.

 

برداشت ذرت
برداشت ذرت

سخن نهایی

در این مطب نکاتی در رابطه با کاشت ذرت و همچنین مواردی که می‌توانید به کاشت و پرروش صحیح و اصولی ذرت کمک کنند پرداخته‌ایم. اگر بتوانید طبق نکات گفته شده به کاشت ذرت بپردازید، محصولی با کیفیت را پرورش خواهید داد. خرید بذر ذرت باکیفیت از فروشگاه اینترنتی خانه بذر امکان پذیر است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاشت بذر ذرت و همچنین خرید بذر ذرت و سایر بذرهای مورد نیاز خود با مشاوران ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *