کاشت بادمجان

کاشت بادمجان


راهنمای کاشت بادمجان

بادمجان یکی از گیاهانی است که در مناطق گرمسیری رشد بسیار خوبی دارد. کاشت و پرورش بادمجان در باغچه و زمین‌های کشاورزی امکان پذیر است. آنچه که در این میان اهمیت دارد، نحوه کاشت صحیح و اصولی می‌باشد تا بتوانید محصولی با کیفیت به بار بیاورید. در ادامه با خانه بذر همراه باشید تا به شما در نحوه و شرایط کاشت بادمجان کمک کند.

 

کاشت بادمجان
کاشت بادمجان

نحوه کاشت بادمجان

خاکی با زهکشی خوب انتخاب کنید و با بیل آن را زیر و رو کنید. مقداری کمپوست و یا کود حیوانی نیز به خاک اضافه کنید. گودال‌هایی با عمق مناسب در خاک ایجاد کنید و بذرهای بادمجان را در گودال‌ها قرار دهید. روی گودال‌ها را با خاک به صورت کامل بپوشانید. با استفاده از آبپاش خاک را مرطوب کنید. توجه کنید که آبیاری زیاد خاک در این مرحله باعث جابجا شدن بذرها می‌شود، بنابراین با استفاده از آبپاش خاک را آبیاری کنید تا مرطوب شود. دو الی سه هفته پس از کاشت بذر، می‌توانید این محصول را به خاک زمین اصلی منتقل کنید. این خاک نیز باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد. نهال‌ها پس از سه الی چهار ماه بالغ می‌شوند.

بهترین زمان برای کاشت بادمجان

بهترین زمان کاشت بادمجان در مناطق معتدل، فصل تابستان است. به طور کلی بادمجان یک گیاه گرما دوست است و دمای هوای نباید کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد باشد. بعضی از کشاورزان بادمجان را در فروردین ماه می‌کارند تا در فصل تابستان بادمجان به بلوغ برسد و قابل برداشت باشد.

مقدار آبیاری بادمجان

یکی از مهمترین علائمی که می‌تواند آبیاری را به شما هشدار دهد، پژمردگی گیاه در هنگام صبح است. عمق ریشه بادمجان در خاک‌هایی که از زهکشی خوبی برخوردارند حدود 90 سانتی‌متر است. با این وجود باید در هر مرتبه آبیاری، خاک حداقل تا عمق 45 سانتی‌متر خیس شود. توصیه می‌شود در تابستان هر 3 الی 4 روز یکبار و در بهار و پاییز هر 6 الی 8 روز یکبار آبیاری بادمجان صورت گیرد.

نور مناسب برای رشد بادمجان

بادمجان از جمله گیاهان آفتاب دوست می‌باشد و به گرما و نور زیاد نیاز دارد. به همین منظور باید مکانی را برای کاشت بادمجان انتخاب کنید که روزانه حداقل 5 الی 6 ساعت آفتاب داشته باشد.

خاک مناسب برای کاشت بادمجان

خاک یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند بر کیفیت محصول تاثیر مستقیم داشته باشد. به همین منظور باید برای کاشت بادمجان خاک حاصل‌خیز که دارای مواد آلی است را انتخاب کنید. این خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و آب به راحتی بتواند به داخل آن نفوذ کند. همچنین خاک انتخابی باید رطوبت را به اندازه کافی حفظ کند. بهترین خاک برای کاشت بادمجان، خاک شنی لومی است که PH آن بین 5.8 تا 6.5 است.

کود دهی

بادمجان گیاهی است که به مقدار متوسطی کود نیاز دارد. یک هفته قبل از کاشت بادمجان باید 30 تا 40 تن در هکتار کود حیوانی پوسیده به زمین مورد نظر اضافه کنید. همچنین در دوران رشد بادمجان نیز بهتر است که 2 تا 3 بار کود دهی انجام شود.

نگهداری از بادمجان

برای اینکه بتوانید محصولی با کیفیت داشته باشید باید نکاتی را در هنگام کاشت و همچنین پرورش بادمجان مدنظر قرار دهید. یکی از این نکات، هرس کردن علف‌های هرز می‌باشد. علف‌های هرز در اطراف این گیاه رشد می‌کنند و می‌توانند رشد بادمجان را نیز با اختلال مواجه کنند. به همین منظور باید این علف ها را هرس کنید تا بتوانید محصولی بی عیب و نقص به بار بیاورید.

چه آفات و بیماری‌هایی بادمجان را تهدید می‌کنند؟

یکی از رایج‌ترین آفاتی که بادمجان را تهدید می‌کند، کنه تارتن دو نقطه‌ای است که باعث ایجاد تارهای نازک بر روی گیاه می‌شود و رشد گیاه را کاهش می‌دهد. گرم شدن هوا می‌تواند باعث افزایش این آفت شود به همین منظور برای مبارزه با آن باید از سموم کنه کش استفاده کنید. از دیگر آفاتی که بادمجان را تهدید می‌کنند می‌توان به انواع عنکبوت همچون عنکبوت قرمز و انواع سوسک اشاره کرد.

سفیدک سطحی یکی از بیماری‌هایی است که عامل اصلی آن قارچ می‌باشد و باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی بادمجان می‌شود. سفیدک سطحی از برگ‌های پایینی بادمجان شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند. برای کنترل این بیماری باید از سموم گوگردی استفاده کنید.

برداشت بادمجان

زمانی که بادمجان به اندازه یک سوم اندازه نهایی خود برسد می‌توانید آن را برداشت کنید. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهترین زمان برداشت بادمجان، زمانی است که بادمجان سفت و براق شده باشد و همچنین سطح آن نیز صاف باشد. تاخیر بیش از حد در برداشت بادمجان می‌تواند باعث افت کیفیت و سفت شدن بادمجان شود.

نکات طلایی در کاشت و پرورش بادمجان

  • به منظور حفظ رطوبت و همچنین ثابت نگه داشتن دما، مالچ به خاک اضافه کنید.
  • به منظور افزایش اسیدیته می‌توانید خاک قهوه به خاک اضافه کنید.
  • از کودهایی که نیتروژن زیاد دارند استفاده نکنید زیرا رشد بادمجان را با اختلال مواجه می‌کنند.
  • بادمجان را در مجاورت گوجه فرنگی و یا فلفل نکارید.

 

کاشت بادمجان
کاشت بادمجان

سخن نهایی

در این مطلب سعی کرده‌ایم نکاتی در رابطه با کاشت بادمجان بیان کنیم. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه مطالب فوق به شما در کاشت بادمجان کمک کنیم. در صورتی که در هر یک از مراحل کاشت بادمجان مشکلی دارید می‌توانید با مشاوران خانه بذر در تماس باشید و از آنها بخواهید که به شما در کاشت بادمجان کمک کنند. خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش انواع بذر و نهال می‌باشد که می‌توانید بذرها و نهال‌های مورد نیاز خود را از قسمت فروشگاه خانه بذر مشاهده و خریداری کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *