معرفی گل شیشه شور

معرفی گل شیشه شور


معرفی گل شیشه شور

گل شیشه شور با نام علمی Callistemon Citrinus بومی استرالیا است. در نوک هر شاخه از این گل چهار بار در سال گل‌های زیبایی رشد می‌کند. گل شیشه شور یکی از بهترین گل‌ها برای مکان‌های سرپوشیده می‌باشد که می‌توانید از آن به عنوان گل زینتی استفاده کنید. ارتفاع این گل وابسته به شرایط آب و هوایی به بیش از 2 متر نیز می‌رسد. گونه‌های مختلفی از گل شیشه شور در بازار موجود است که رنگ گل‌های هر کدام از آنها متفاوت می‌باشد. در ادمه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

گل شیشه شور
گل شیشه شور

شکل ظاهری گل شیشه شور

همانطور که در قسمت فوق اشاره کرده‌ایم گونه‌های مختلفی از گل شیشه شور وجود دارند. با این وجود بسیاری از آنها از نظر ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند. شیشه شور پس از 5 سال بالغ می‌شود و اگر بتوانید شرایط زندگی مساعدی را برای آن فراهم کنید طول عمر بیشتری خواهد داشت. برگ‌های این گل معمولا به صورت بیضی و باریک هستند و بافتی چرمین دارند. به طور کلی می‌توان گفت شیشه شور یکی از گل‌های بسیار زیبای موجود در بازار است.

انواع گل شیشه شور

امروزه حدود 40 گونه از گل شیشه شور در ایالات متحده وجود دارد. با این وجود از میان معروف‌ترین گونه‌های این گل به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

گل شیشه شور مجنون

یکی از محبوب‌ترین گل‌های شیشه شور که بیشتر افراد به سمت خرید آن می‌روند، گل شیشه شور مجنون است. این گونه از شیشه شور با نام شیشه شور گریان نیز شناخته می‌شود و دارای گل‌هایی به رنگ قرمز روشن است. این گونه دارای شکوفه‌های زیادی می‌باشد که به سمت پایین رشد می‌کنند.

گل شیشه شور سرخ

همانطور که از نام آن مشخص است دارای گل‌هایی به رنگ سرخ متمایل به زرشکی است. برگ‌ها و گل‌های آن بسیار متراکم است و با رشد زیاد، شاخه‌های آن کمی قوس دار می‌شوند.

گل شیشه شور لیمو

یکی دیگر از انواع گل‌های شیشه شور معروف، مدل لیمو است. این گیاه نیز دارای گل‌هایی به رنگ سفید، لیمویی و زرد است. شاخه‌های آن بسیار نازک بوده و به صورت عمودی رشد می‌کنند.

گل شیشه شور آلپ

این گونه از شیشه شور دارای برگ‌های باریک و سوزنی شکل می‌باشد و از گونه‌های کوچک این گل بشمار می‌رود که ارتفاع آن بین 1 تا 2 متر است. رنگ گل‌های آن نیز زرد کمرنگ و سفید است.

گل شیشه شور والوم

والوم بومی سواحل استرالیا است و ارتفاع آن به حدود 4 متر نیز می‌رسد. گل‌های این گونه به رنگ قرمز و سبز هستند و شاخه‌های آن به صورت ریزشی رشد می کنند و حالت صافی ندارند.

گل شیشه شور والوم
گل شیشه شور والوم

شرایط نگهداری گل شیشه شور

تا به اینجای مقاله با معروف‌ترین گونه‌های گل شیشه شور آشنا شدید. تمامی گونه‌های آن دارای شرایط نگهداری یکسانی می‌باشند که در این قسمت به بررسی آنها می‌پردازیم.

دمای مناسب گل شیشه شور

بهترین دما برای گلدهی این گیاه، 24 درجه سانتی‌گراد است. این در حالی است که برخی از گونه‌های سرسخت این گل، تا دمای منفی 12 درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل می‌کنند و از بین نمی‌روند. دمای حداقل برای این گل 7 درجه سانتی‌گراد است.

نور مناسب گل شیشه شور

این گل از گل‌های آفتاب دوست بشمار می‌رود و به حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در طول روز نیاز دارد. کمبود نور می‌تواند باعث ریزش و یا بد شکل شدن برگ‌های آن شود. همچنین اگر محیط مرطوب است، این گل به نور بیشتری نیاز دارد.

خاک مناسب گل شیشه شور

گل شیشه شور با انواع خاک‌ها سازگار می‌باشد. حتی در خاک‌های رسی سنگین نیز رشد می‌کند. اما بهترین خاک برای رشد این گل خاکی است که از زهکشی خوبی برخوردار باشد. این گل فقر غذایی را نیز به خوبی تحمل می‌کند. با این وجود برای تغذیه می‌توانید از مخلوط کود دامی پوسیده، خاک برگ و ماسه استفاده کنید.

کود دهی گل شیشه شور

اگر فکر می‌کنید خاک زمین و یا گلدان مورد نظر فقیر است، باید 2 تا 4 مرتبه در سال اقدام به کود دهی شیمیایی کنید. بهترین کودهایی که می‌توانید برای خاک این گل استفاده کنید کودهایی است که میزان فسفر آنها نسبت به نیتروژن و پتاسیم بیشتر است.

هرس کردن گل شیشه شور

هرس کردن یکی از اقدامات مهم برای هر گل بشمار می‌رود و شیشه شور نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر تمایل به هرس کردن این گل دارید بهتر است پس از ریزش گل‌ها اینکار را انجام دهید. زیرا شاخه‌های جدید از انتهای گل روشد می‌کنند. اگر بتوانید قسمتی از شاخه‌های اضافه را هرس کنید، گل شما متراکم‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

آبیاری گل شیشه شور

اگر آبیاری را به صورت منظم انجام دهید شاهد گلدهی بهتر شیشه شور خواهید بود. با این وجود برخی از گونه‌های این گیاه در برابر خشکی مقاومت نسبتا خوبی نشان می‌دهند. برای این گل بهترین زمان آبیاری زمانی است که خاک آن خشک شده باشد.

نحوه تکثیر گل شیشه شور

برخی از گونه‌های گل شیشه شور از طریق بذر و برخی از گونه‌های آن از طریق قلمه زنی تکثیر می‌شوند. اگر قصد قلمه زنی دارید باید با استفاده از یک چاقوی تیز، قلمه‌های انتهایی ساقه را به طول 8 تا 10 سانتی‌متر از این گیاه جدا کنید. انتهای قلمه‌ها را در پودر هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس آنها را در گلدانی که حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه است بکارید. روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و آن را در مکانی به دور از نور مستقیم خورشید که دمای آن حدود 18 درجه سانتی‌گراد است قرار دهید. مراقب باشید که سطح خاک به صورت کامل خشک نشود و همواره مرطوب باشد. بعد از 60 روز می‌توانید پلاستیک را بردارید تا گل در محیطی طبیعی رشد کند. بعد از 3 تا 4 ماه می‌توانید گل را به گلدانی بزرگ تر که حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت است منتقل کنید.

گل شیشه شور
گل شیشه شور

سخن پایانی

خانه بذر در این مقاله به معرفی گل شیشه شور و شرایط نگهداری از آن پرداخته است. امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با این گل زیبا در اختیار شما قرار دهیم.

بذر گل شیشه شور و انواع بذر گل و گیاه را می‌توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه خانه بذر خریداری کنید. با خرید بذر از خانه بذر دیگر نگران بی کیفیت بودن بذر نباشید زیرا تمامی بذرها با کیفیت و یکدست بوده و با قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *