تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز آبی و نوری

تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز آبی و نوری


تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز آبی و نوری

از مهمترین عواملی که به رشد و بقاء گیاه کمک می‌کنند می‌توان به آب و نور کافی اشاره کرد. اکثر گیاهان آپارتمانی از آبیاری بیش از حد رنج می‌برند و این موضوع می‌تواند باعث خراب شدن و پوسیده شدن ریشه گیاه گردد. همچنین بسیاری از این گیاهان نور کافی برای رشد خود را دریافت نمی‌کنند و نمی‌توانند به صورت استاندارد رشد کنند. در ادامه با خانه بذر همراه باشید تا به بررسی نیاز آبی و نوری گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز آبی و نوری
تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز آبی و نوری

تقسیم گیاهان آپارتمانی نسبت به نیاز نوری

گیاهان آپارتمانی نسبت به نیاز نوری به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

دسته‌ای از گیاهان آپارتمانی همچون سرخس‌ها، ماهونیا، اسپاتی فیلوم، پتوس اسکاندس، عشقه یا هورا، زامیفولیا، برگ عبایی، انواع فیکوس‌ها، سجافی یا گندمی، سرخس شاخ گوزنی و… از گیاهانی هستند که به نور کمی نیاز دارند. این گیاهان را می‌توانید در خانه در فاصله 0.5 تا 1 متری پنجره‌های شمالی، 0.5 تا 3 متری پنجره‌های شرقی و غربی و یا 4 تا 6 متری پنجره‌های جنوبی قرار دهید. این دسته از گیاهان آپارتمانی اگر در فصول بهار و تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند برگ‌های آنها دچار سوختگی می‌شوند.

گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست

گیاهانی همچون انواع کاکتوس‌ها، شمعدانی‌ها، یاسمن، کاج مطبق، گل کاغذی، ختمی چینی، فلفل زینتی، تاج خروس، سیکلامن، لاله، نرگس، استوریا، لیندا، داوودی، میخک، فیکوس بنجامین، پودوکارپوس، سنبل، کروتن و… از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست هستند. به همین منظور باید به صورت مستقیم پشت پنجره‌های جنوبی، شرقی و یا غربی خانه قرار بگیرند. اگر این گیاهان در معرض سایه قرار بگیرند دچار رنگ پریدگی برگ‌ها، عدم رشد ساقه‌ها، بد قواره شدن گیاه، عدم گلدهی، زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شوند.

گیاهان آپارتمانی سایه آفتاب دوست (نور متوسط)

سانسوریای ابلق، حسن یوسف، آناناس زینتی، موچسب، کروتن، گل آویز، ژینورا، پیله آ، تولیما، پیچ مومی، نخل کنتیا، شویدی یا مارچوبه از جمله گیاهان آپارتمانی می‌باشند که برای رشد استاندارد به نور متوسط نیاز دارند. لازم است که این گیاهان و انواع گیاهان آپارتمانی که برای رشد خود به نور متوسط نیاز دارند را در مکانی از خانه قرار دهید که در ساعاتی از شبانه روز نور متوسطی دریافت کنند.

تقسیم گیاهان آپارتمانی نسبت به نیاز آبی
گیاهان آپارتمانی سایه آفتاب دوست

علائم کمبود نور در گیاهان آپارتمانی

با توجه به برخی علائم و نشانه‌ها می‌توانید به کمبود نور در گیاهان آپارتمانی پی ببرید که در اینجا به بررسی این علائم می‌پردازیم:

رشد علفی گیاه

زمانی که گیاهان آپارتمانی نور کافی دریافت نکنند، برگ‌ها، شاخه‌ها و ساقه‌های آنها بیش از حد دراز می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که برگ‌ها و گلبرگ‌های گیاه با فاصله زیاد از هم رشد کنند و گیاه شما شادابی خود را از دست بدهد. علاوه بر این موارد، ساقه‌های گیاه نیز نازک می‌شوند.

تولید برگ‌های کوچک

گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست اگر نتوانند نور کافی را دریافت کنند، برگ‌های آنها ضعیف و کوچک می‌شوند.

عدم رشد کافی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی اگر نتوانند نور کافی را از محیط دریافت کنند، رشدشان متوقف می‌شود.

تغییر رنگ برگ ها

بسیاری از گیاهان در اثر کمبود نور، نوک برگ‌هایشان به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. البته خشکی هوا و کمبود آب نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌ها شود.

تقسیم گیاهان آپارتمانی نسبت به نیاز آبی

برخی از گیاهان آپارتمانی در برابر خشکی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که برخی دیگر در برابر خشکسالی و کم آبی دوام نمی‌آورند و پژمرده می‌شوند. نیاز آبی گیاهان آپارتمانی را نمی‌توان به صورت ثابت بیان کرد و هر گیاه با توجه به جنس، درجه حرارت، فصل، رطوبت و مکان رشد به آبیاری نیاز دارد و نمی‌توان میزان آبیاری را برای آن تعیین کرد.

تقسیم گیاهان آپارتمانی نسبت به نیاز آبی
تقسیم گیاهان آپارتمانی نسبت به نیاز آبی

سخن پایانی

خانه بذر در این مقاله به بررسی نیاز آبی و نوری گیاهان آپارتمانی پرداخته است. بهتر است در زمان خرید گیاهان آپارتمانی به نیاز نوری و آبی آنها توجه کنید تا بتوانید آن گیاه را به خوبی در محیط خانه پرورش دهید. خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی در زمینه عرضه انواع بذر، نهال و محصولات اورگانیک می‌باشد. به همین منظور می توانید انواع محصولات مورد نیاز خود را به این فروشگاه سفارش دهید و در اسرع وقت و در کمترین زمان ممکن محصول خریداری شده را درب مورد نظر تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *