انواع بیماری‌ها و آفات کاکتوس و راه‌های درمان آن

انواع بیماری‌ها و آفات کاکتوس و راه‌های درمان آن


انواع بیماری‌ها و آفات کاکتوس و راه‌های درمان آن

کاکتوس یکی از گیاهان مناطق گرم و خشک می‌باشد که مقاومت بسیار خوبی در برابر خشکسالی و کم آبی از خود نشان می‌دهد. با این وجود برخی از بیماری‌ها و آفات کاکتوس را تهدید می‌کنند و ممکن است باعث از بین رفتن و خراب شدن این گیاه شوند. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع بیماری‌ها و آفات کاکتوس و راه‌های درمان آنها بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع بیماری‌ها و آفات کاکتوس و راه‌های درمان آن
انواع بیماری‌ها و آفات کاکتوس و راه‌های درمان آن

آفتاب سوختگی

از آنجایی که بیشتر کاکتوس‌ها آفتاب دوست هستند، در مکان‌هایی کاشته می‌شوند که در طول روز بتوانند آفتاب زیادی دریافت کنند. اما اگر این گیاه در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرد دچار آفتاب سوختگی می‌شود. آفتاب سوختگی باعث قهوه‌ای رنگ یا سفید رنگ شدن کاکتوس می‌شود. به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی بهتر است که در رابطه با کاکتوس خود اطلاعات جمع آوری کنید تا به این موضوع پی ببرید که کاکتوس شما به چند ساعت نور در طول روز نیاز دارد؟ سپس کاکتوس را متناسب با مقدار نوری که لازم دارد در مکانی درست قرار دهید.

یخ زدگی

همانطور که کاکتوس دچار آفتاب سوختگی می‌شود، در فصول سرد سال نیز ممکن است دچار یخ زدگی شود. زمانی که آب داخل کاکتوس یخ بزند کل بدنه کاکتوس دچار یخ زدگی می‌شود. این یخ زدگی می‌تواند به بافت گیاه آسیب برساند و خراب شدن کل گیاه را به همراه داشته باشد. اگر با این مشکل مواجه شدید بهتر است که قسمت یخ زده را از کاکتوس جدا کنید و گلدان را به مکانی گرم منتقل نمایید.

تغییر شکل کاکتوس

اگر قسمتی از کاکتوس در معرض نور نباشد ممکن است تغییر شکل بدهد و شکل نامتعارفی بگیرد. از این جهت بخش‌هایی از کاکتوس به سمت نور کشیده شده و بد فرم می‌شوند. به منظور رهایی از این مشکل باید گلدان را در مکانی قرار دهید که نور در حد معمولی به آن بتابد.

گل ندادن کاکتوس

اگر کاکتوس نتواند در فصل زمستان به خوبی استراحت کند، گل نمی‌دهد.

کنه قرمز عنکبوتی

کنه قرمز عنکبوتی یکی از رایج‌ترین آفاتی است که کاکتوس را تهدید می‌کند و به دلیل اندازه بسیار ریزی که دارد با چشم دیده نمی‌شود. زمانی که این کنه به کاکتوس حمله کند باعث خشک شدن و قهوه‌ای رنگ شدن برگ‌های کاکتوس می‌شود. به منظور رهایی از این کنه می‌توانید از آفت کش‌های مخصوص استفاده کنید.

کنه قرمز عنکبوتی
کنه قرمز عنکبوتی

شپشک آرد آلود

یکی از خطرناک‌ترین آفاتی که کاکتوس را تهدید می‌کند، شپشک آرد آلود است که به داخل شیارهای کاکتوس نفوذ و از آن تغذیه می‌کند. برای از بین بردن این شپشک باید با استفاده از مسواک اقدام به پاک سازی کاکتوس کنید. البته برای از بین بردن آنها می‌توانید از سموم شیمایی نیز استفاده کنید.

شپشک سپردار

شپشک سپردار از شیره کاکتوس تغذیه می‌کند و به تمامی نقاط کاکتوس حمله کرده و به سرعت تکثیر می‌گردد. برای رهایی از شر این شپشک باید ابتدا با استفاده از یک وسیله آن را از گیاه جدا کنید و سپس برای نابودی کامل از آفت کش‌های مخصوص استفاده کنید.

حلزون و راب

حلزون و راب از نرم تنانی هستند که به کاکتوس حمله می‌کنند. این نرم تنان بیشتر در فضای باغ دیده می‌شوند و در شرایطی که رطوبت نباشد از پناهگاه‌های خود بیرون می‌آیند و به کاکتوس‌ها حمله می‌کنند. این نرم تنان از کاکتوس و تیغ‌های آن بالا می‌روند و به قسمت بالای گیاه می‌رسند و از آن تغذیه می‌کنند. همچنین در برخی مواقع دیده می‌شود که حلزون بر روی بدنه کاکتوس سوراخ‌هایی ایجاد می‌کند. در صورت مشاهده این نرم تنان سعی کنید آنها را از کاکتوس‌ها دور کنید تا از شر آنها در امان باشید.

نماتد

نماتدها در زیر خاک زندگی می‌کنند و می‌توانند آسیب جدی به ریشه کاکتوس وارد کنند. احتمال وجود نماتد در گلدان کم است و بیشتر در زمین‌های کشاورزی به چشم می‌خورند. اگر شاهد گره‌های غده مانند بر روی ریشه کاکتوس شدید به احتمال زیاد گیاه شما دچار نماتد شده است. برای از بین بردن نماتدها باید از سموم ضد عفونی کننده خاک استفاده کنید.

کرم ها

برخی از گونه‌های کرم کاکتوس خوار هستند و بیشترین آسیب را به کاکتوس‌ها وارد می‌کنند. پروانه این کرم‌ها در قسمت‌هایی از کاکتوس پنهان می‌شود و بعد از اینکه کرم از تخم در آمد شروع به خوردن و از بین بردن کاکتوس می‌کند. در برخی مواقع نیز متاسفانه این کرم‌ها در بافت‌های کاکتوس پنهان می‌شوند و تشخیص آنها دشوار است.

ریپس

ریپس‌ها دراز و کوچک و به رنگ نارنجی هستند که بر روی کاکتوس حرکت می‌کنند. ریپس‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند بین شکاف‌ها و تو رفتگی‌های کاکتوس پنهان شوند. این آفت آسیب زیادی به کاکتوس وارد نمی‌کند اما به هر حال آفتی است که می‌تواند سلامت گیاه را به خطر بیندازد. به منظور از بین بردن این آفت باید از سموم سیستماتیک استفاده کنید.

بیماری قارچی

اگر شاهد نقاط زنگی زنگی و یا سیاه رنگ بر روی کاکتوس شدید احتمالا کاکتوس دچار بیماری قارچی شده است. در برخی مواقع این بیماری تا جایی پیشروی می‌کند که می‌تواند باعث خشک شدن و از بین رفتن کاکتوس شود. بهترین راه برای درمان بیماری قارچی این است که قسمت‌های سالم را جدا کنید و مجدد قلمه بزنید و بکارید. استفاده از سموم قارچ کش نیز می‌تواند بر سرعت انتشار این بیماری تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیماری قارچی
بیماری قارچی

راه‌های پیشگیری از بروز انواع بیماری و آفت برای کاکتوس

  • سعی کنید به صورت مرتب به کاکتوس کود بدهید. زیرا اگر کاکتوس بتواند مواد مغذی دریافت کند، مقاومت خوبی در برابر آفات و بیماری‌ها از خود نشان می‌دهد و به راحتی از بین نمی‌رود.
  • کاکتوس را به صورت منظم بررسی کنید تا اگر به بیماری و آفت مبتلا شده است هر چه زودتر بتوانید اقدام به درمان آن کنید.
  • اگر کاکتوس دچار آفت و بیماری شد باید قسمت‌هایی که خراب شده‌اند را با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید که آفت و یا بیماری به قسمت‌های دیگر سرایت نکنند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع بیماری‌ها و آفاتی که کاکتوس را تهدید می‌کنند و همچنین راه‌های درمان آن پرداخته‌ایم. امیدواریم با ارائه این مطالب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با آفات و بیماری‌های کاکتوس در اختیار شما قرار دهیم و چنانچه کاکتوس شما به هر یک از آنها مبتلا شد در کمترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کنید.

انواع بذر و نهال را می‌توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه خانه بذر خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *