هر آنچه باید در رابطه با نگهداری کاکتوس بدانید.

هر آنچه باید در رابطه با نگهداری کاکتوس بدانید.


هر آنچه باید در رابطه با نگهداری کاکتوس بدانید.

امروزه بسیاری از افراد به منظور تزئین دکوراسیون خانه و محل کار از انواع کاکتوس‌ها استفاده می‌کنند. تنوع کاکتوس‌ها نیز بالا رفته و هر فردی با هر سلیقه و بودجه ای که در نظر دارد می‌تواند به سمت خرید کاکتوس برود. اما آنچه که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، روش پرورش و نگهداری کاکتوس است. به همین منظور لازم دانستیم تمامی آنچه که برای نگهداری کاکتوس باید بدانید را در این مقاله بیان کنیم.

نگهداری کاکتوس
نگهداری کاکتوس

شرایط نگهداری کاکتوس

بهترین زمان برای قلمه زدن و پیوند کاکتوس، فصل تابستان است. همچنین این گیاهان در فصل تابستان شروع به گلدهی می‌کنند. با این وجود برخی از گونه‌های کاکتوس در فصل تابستان خواب هستند و باید محیطی را برای آنها فراهم کنید که خراب نشوند و از بین نروند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های هر کاکتوس، توانایی بالا در ذخیره آب برای مدت طولانی است. به همین منظور اکثر گونه‌های کاکتوس به آبیاری کمی نیاز دارند. به منظور نگهداری از کاکتوس بهتر است که گونه کاکتوس خریداری شده را به صورت کامل بشناسید تا بتوانید با نحوه زندگی آن، مقدار نور و آب مورد نیاز برای رشد بهتر آشنا شوید. با این وجود بیشتر کاکتوس‌ها از شرایط نگهداری یکسانی برخوردارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

نور مناسب برای رشد کاکتوس

بهترین مکان برای رشد کاکتوس در خانه و یا محل کار، پشت و کنار پنجره‌های جنوبی ساختمان است. زیرا کاکتوس‌ها به نور زیادی نیاز دارند. در صورت نبودن و یا کمبود نور طبیعی می‌توانید از نور مصنوعی برای رشد بهتر کاکتوس استفاده کنید.

دمای مناسب برای کاکتوس

مناسب‌ترین دما برای استراحت کاکتوس‌ها، بین 7 تا 12 درجه سانتی‌گراد است این در حالی است که کاکتوس در زمان رشد دمای 32 تا 38 درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند.

خاک مناسب برای کاکتوس

یکی دیگر از عواملی که در نگهداری کاکتوس تاثیر گذار است و از شرایط نگهداری این گیاه بشمار می‌رود، نوع خاک انتخابی برای کاشت است. لایه‌های خاک کاکاتوس به ترتیب شامل ریگ ریز، خاک گلدان و ماسه، خزه، ریگ یا خرده سفال می‌شوند.

کود مناسب برای کاکتوس

کود‌هایی که به ندرت در خاک آزاد می‌گردند برای رشد کاکتوس مناسب هستند و بهتر است که یکبار در فصل بهار به خاک اضافه شوند.

همچنین علاوه بر آن در فصول پاییز و زمستان نیز می توانید از کود کم ازت برای خاک کاکتوس استفاده کنید.

گلدان مناسب برای کاکتوس

کاکتوس‌ها معمولا در گلدان‌های پلاستیکی یا سفالی کاشته می‌شوند. هر دو این گلدان‌ها برای رشد کاکتوس مناسب هستند. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اندازه گلدان انتخابی باید با اندازه کاکتوس شما تناسب داشته باشد. با این وجود بهترین گلدان‌ها برای کاشت کاکتوس، گلدان‌های سفالی با عمق کم هستند.

گلدان مناسب برای کاکتوس
گلدان مناسب برای کاکتوس

تعویض گلدان کاکتوس

اگر کاکتوس شما بیش از حد بزرگ شده و یا به هر دلیلی قصد تعویض گلدان را دارید باید به این صورت عمل کنید. به منظور خارج کردن کاکتوس باید گلدان قبلی را بشکنید. در ته گلدان جدید مقداری خاک کاکتوس بریزید و کاکتوس را روی آن قرار دهید. سپس با مقدار خاک اطراف آن را پر کنید. برای اینکه کاکتوس بتواند با محیط جدید خود آشنا شود باید تا یک هفته آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از آبیاری منظم و به موقع نیز غافل نشوید.

ناگفته نماند که بهترین فصل برای تعویض گلدان کاکتوس، فصل بهار است زیرا گیاه در حال رشد است.

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس در تمام فصول سال به یک شکل انجام نمی‌شود و در هر فصل مقدار آبیاری متفاوت می‌باشد. به همین منظور در ادامه آبیاری را در دو بخش بهار و تابستان و همچنین پاییز و زمستان بیان می‌کنیم.

آبیاری کاکتوس در بهار و تابستان

بهار و تابستان فصول رشد کاکتوس هستند و در این فصول بهتر است که کاکتوس حداقل هفته‌ای یکبار آبیاری شود. در هنگام آبیاری باید به مقداری آب به کاکتوس بدهید که آب از ته گلدان خارج نشود. در واقع زمانی که احساس کردید خاک گلدان مرطوب شده بهتر است آبیاری را متوقف کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بعد از هر دوره آبیاری باید کاکتوس یک دوره خشکسالی را نیز سپری کند. به همین منظور باید در هر زمان که خاک گلدان کاملا خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید.

آبیاری کاکتوس در پاییز و زمستان

در پاییز و زمستان کاکتوس وارد یک دوره استراحت می‌شود و در این زمان باید مقدار آبیاری کم شود. دفعات آبیاری در این فصول به محیطی که گلدان در آن قرار دارد وابسته است. کاکتوس‌های گلدار در فصل زمستان باید در یک محیط گرم قرار بگیرند و به صورت منظم نیز آبیاری شوند. کاکتوس‌های بومی مناطق بیابانی نیز قادرند بدون آب زنده بمانند و مقاومت بالایی در برابر کم آبی نشان می‌دهند.

آفات و بیماری های کاکتوس

شناخت آفات و بیماری‌های کاکتوس به شما در نگهداری از این گیاه کمک می‌کنند. یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که اکثر کاکتوس‌ها درگیر آن می‌شوند، پوسیدگی ریشه است. علت پوسیدگی ریشه نیز نوعی قارچ می‌باشد که به دلیل آبیاری زیاد به وجود می‌آید. علائم این بیماری با پژمردگی کاکتوس و در نهایت از بین رفتن کاکتوس همراه است.

مگس‌های سیاه ریز از حشرات قارچی بشمار می‌روند که بر روی سطح خاک ظاهر می‌شوند و لارو آنها در خاک باقی می‌ماند. کنه‌های عنکبوتی از دیگر حشرات موزی هستند که کاکتوس را تهدید می‌کنند و می‌توانند آسیب جدی به آن وارد کنند.

آفات و بیماری های کاکتوس
آفات و بیماری های کاکتوس

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که باید در رابطه با نگهداری کاکتوس بدانید را بیان کنیم. با رعایت موارد گفته شده می‌توانید کاکتوسی سالم و شاداب داشته باشید. بذر انواع گیاهان مورد نیاز را می‌توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه خانه بذر خریداری کنید. در این فروشگاه تمامی بذرهای کمیاب موجود است و به راحتی می‌توانید آنها را به صورت اینترنتی خریداری کنید و در کمترین زمان ممکن درب محل مورد نظر تحویل بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه قلمه زنی، کاشت، پرورش و نگهداری کاکتوس با کارشناسان خانه بذر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *