رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی

رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی


رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی

یکی از دردسر سازترین مواردی که ممکن است در پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی به وجود بیاید، آفاتی است که این گیاهان را درگیر می‌کنند. بسیاری از این آفات به سادگی قابل تشخیص بوده و حتی راه‌هایی وجود دارند که بتوان از ایجاد آنها جلوگیری کرد. خانه بذر در این مقاله قصد دارد به بررسی رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی بپردازد.

رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی
رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی

1. آفت کنه

کنه‌ها به راحتی قابل تشخیص نیستند زیرا بسیار ریز بوده و با چشم نمی‌توان آنها را مشاهده کرد. به همین منظور تا زمانی که به گیاه آسیب وارد نکنند نمی‌توانید از وجود آنها آگاه شوید. آنها به منظور تغذیه از گیاه، بخش‌های مختلف گیاه را سوراخ می‌کنند و در نهایت برگ‌های گیاه خالدار و چرکیده می‌شوند.

2. آفت شته

بر خلاف کنه‌ها، شته‌ها به راحتی قابل مشاهده و تشخیص هستند. شته‌ها شیره گیاهان را می‌مکند و باعث بد شکل شدن برگ گیاهان می‌شوند. اگر ماده‌ای چسبناک بر روی برگ گیاه مشاهده کردید می‌توانید به این موضوع پی ببرید که گیاه شما درگیر شته شده است. زیرا شته‌ها ماده شیرینی به نام عسلک ترشح می‌کنند که بر روی برگ گیاه باقی می‌ماند و باعث چسبناک شدن آن می‌شود.

3. آفت شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود حشره بسیار کوچکی می‌باشد که بر روی دم برگ و ساقه گیاه دیده می‌شود. این حشره به دلیل رنگ سفیدی که دارد با نام شپشک آرد آلود شناخته می‌شود. وجود این حشره بر روی گیاه می‌تواند باعث پژمرده شدن و زرد شدن برگ‌ها شود.

4. آفت مگس سفید

مگس سفید بیشتر سمت گیاهان و گل‌های رنگی رنگی می‌رود. این مگس معمولا زیر برگ گیاهان تخم گذاری می‌کند و کرم‌هایی از این تخم‌ها خارج می‌شوند که از گیاه تغذیه می‌کنند و همین موضوع زرد شدن و ریزش برگ‌ها را به همراه دارد. ناگفته نماند که این آفت در مدت زمان کوتاهی به سرعت تکثیر و منتشر می‌شود.

5. آفت کرم خاکی

شاید برای شما هم جالب باشد که کرم خاکی نیز از آفات گیاهی بشمار می‌رود و برعکس بقیه آفات به صورت مستقیم به گیاه آسیب وارد نمی‌کند و از بقایای مرده گیاه استفاده می‌کند. اما وجود این کرم می‌تواند به ریشه گیاه صدمه بزند.

6. آفت کرم ریشه خوار

کرم‌های ریشه خوار از خانواده سوسک‌ها می‌باشند و برخی آن را با نام سوسک بالدار می‌شناسند. این کرم‌ها به ریشه گیاهان حمله می‌کنند و موجب خشک شدن آنها می‌شوند.

7. آفت پشه های قارچی

پشه‌های قارچی به دو گروه لارو و بالغ تقسیم می‌شوند که نوع بالغ آنها قهوه‌ای رنگ بوده و دور تا دور گیاه پرواز می‌کنند. نوع لارو آنها نیز پس از خروج از تخم، ریشه گیاه را خراب و از آن تغذیه می‌کنند.

آفت پشه های قارچی
آفت پشه های قارچی

8. آفت گوش خیزک

گوش خیزک نیز از خانواده سوسک‌ها می‌باشد. این آفت در طول روز در زیر خاک مخفی می‌شود و در طول شب بر روی گلبرگ‌های گیاه حرکت و از آنها تغذیه می‌کند. این موضوع موجب سوراخ شدن و از بین رفتن گلبرگ‌ها می‌گردد. اگر شاهد سوراخ‌هایی بر روی گلبرگ گیاه شدید بهتر است هر چه سریع خاک گیاه را عوض کنید تا از شر این حشره مرموز در امان بمانید.

9. آفت حشرات پولک دار

حشرات پولک دار در زیر برگ‌های گیاه زندگی می‌کنند و به دلیل رنگ سبزی که دارند به سادگی قابل تشخیص نیستند. زمانی که این حشرات به گیاه حمله کنند، ساقه گیاه پوسته پوسته می‌شود و برجستگی‌هایی بر روی گیاه اینجاد می‌شود که زرد شدن و پوسیده شدن گیاه را به همراه دارد.

10. آفت عنکبوت قرمز خالدار

عنکبوت قرمز خالدار یک حشره میکروسکوپی می‌باشد که بر روی برگ‌های گیاه خال‌ها و لکه‌های قهوه‌ای رنگی ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، تارهای سفید رنگی در زیر برگ‌های گیاه ایجاد می‌کند که به سرعت گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گیاهانی همچون کاکتوس، شفلرا و سرخس بیشتر در معرض حمله این عنکبوت قرار می‌گیرند.

آفت عنکبوت قرمز خالدار
آفت عنکبوت قرمز خالدار

11. آفت کرم برگ

کرم برگ‌ها گونه دیگری از آفات گیاهان آپارتمانی بشمار می‌روند که می‌توانند صدمات جدی به گیاه وارد کنند. اگر خطوط زرد بر روی برگ‌های گیاه مشاهده کردید می‌توانید به حضور این آفات بر روی گیاه پی ببرید.

12. آفت تریپس

آفت تریپس از جمله آفاتی می‌باشد که به سرعت گسترش می‌یابد. این آفت برگ‌های گیاه را سوراخ می‌کند و در برخی مواقع موجب نقره‌ای رنگ شدن برگ‌ها می‌شود.

13. آفت آفیدز

آفت آفیدز شباهت زیادی به شپش دارد و به رنگ‌های سبز، قرمز، صورتی و سیاه است. این آفت بیشتر در ریشه گیاهان آپارتمانی رشد می‌کند و می تواند سلامت گیاه را به خطر بیندازد.

کنترل آفات گیاهان آپارتمانی

  • پاشیدن یک لایه نمک بر روی خاک گلدان
  • عدم استفاده از کود نپوسیده حیوانی
  • قرار دادن چند حبه سیر در خاک گلدان
  • غرقاب کردن خاک گیاهان به منظور خفه کردن حشرات
  • تعویض مرتب خاک گلدان

چگونه می‌توانیم از ایجاد آفات برای گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنیم؟

راه‌های بسیار ساده‌ای برای پیشگیری از ایجاد آفت برای گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از موثرترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هنگام خرید گل و گیاه به خوبی آن را بررسی کنید که در گلخانه دچار آفت نشده باشد.
  • اگر قصد تعویض گلدان را دارید بهتر است قبل از کاشتن گل، گلدان را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • از خاک‌های با کیفیت استفاده کنید زیرا برخی از خاک‌ها به آفات آلوده هستند.
  • از کود حیوانی تازه برای گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید.
  • گلدان‌ها را به صورت مرتب بررسی کنید تا در صورت وجود آفت اقدام به دور کردن آنها از گیاه کنید.
  • سعی کنید چند قلمه از گیاه تهیه کنید تا اگر یکی از آنها دچار آفت شد بتوانید بار دیگر آن را در گلدان بکارید.
جلوگیری از آفات گیاهان آپارتمانی
جلوگیری از آفات گیاهان آپارتمانی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع آفات گیاهان آپارتمانی، کنترل این آفات و راه‌های جلوگیری از حمله آفات به گیاهان پرداخته‌ایم.

خانه بذر یک فروشگاه اینترنتی فروش بذر، نهال و محصولات اورگانیک است که می‌توانید محصول مورد نیاز خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به صورت اینترنتی خریداری کنید و درب محل مورد نظر محصول خریداری شده را تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *