چرا باید انتخاب ما چای ایرانی باشد؟

در شمال ایران الخصوص لاهیجان که مرکز چای ایران لقب گرفته است چای ایرانی در  3 فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می‌شود. با ادغام اصلی‌ترین تقسیم‌ بندی‌های چای ایرانی (چای شمال)، می‌توانیم انواع چای ایرانی را به صورت زیر بیان کنیم :

 

چای سرگل ایرانی

که از بالاترین قسمت برگ‌های چای و فقط در فصل بهار تولید می‌شود. به اعتقاد بسیاری، چای سرگل، بهترین چای دنیا است، کمی تلخ و گس است و ظاهر آن شکل پیچی دارد و عطر فوق‌العاده‌ای از آن به مشام می‌رسد. هم‌چنین از چای بهاره نیز برای چایی که در فصل بهار به دست می‌آید نام برده می‌شود.

 

چای قلم ایرانی

از برگ‌های بالایی و برگ موسوم به برگ سوم گیاه چای به دست می‌آید. چای قلم، درشت‌تر است و برخی آن را خوش‌رنگ‌ترین چای ایرانی می‌دانند.

 

چای ممتاز ایرانی

که ترکیبی از برگ‌های بالایی و پایینی گیاه چای است. چای ممتاز ایرانی تلخی و گسی متعادلی دارد.

 

چای شکسته ایرانی

که از برگ‌های وسط و برگ‌های انتهایی گیاه مذکور به دست می‌آید و اندازه‌ی کوچک‌تری دارد. هم‌چنین چای شکسته‌ی تجاری مخلوطی از انواع چای ایرانی محسوب می‌شود.

 

چای باروتی ایرانی

که از برگ‌های انتهایی گیاه چای حاصل می‌شود و به آن چای کله ‌مورچه‌ای نیز گفته می‌شود.(دلیل نامگذاری این نوع چای به کله مورچه ای نیز به احتمال زیاد رنگ سیاه و گردی و کوچکی دانه های آن بوده و به نظر تاجران آن شبیه سر مورچه بوده است! به همین دلیل نیز برای شناسائی و تبادل کالائی این نام را بر آن نهاده اند.)

 

تفاوت چای ایرانی با چای خارجی ؟

چای ایرانی دارای مقدار بیش تری از «کافئین» است که موجب ایجاد آرامش بیش تری می‌شود. چای ایرانی در استکان ، حتی بعد از سپری شدن چندین ساعت تغییر رنگ نمی‌دهد. متأسفانه اغلب، این تصور غلط وجود دارد که هر چای که کمی دیر رنگ بگیرد مرغوب نیست. این تفکر، اشتباه است و زود رنگ گرفتن چای ناشی از افزودنی‌هایی است که به چای اضافه می‌شود و نه چای طبیعی است.

 

خواص چای ایرانی در طب سنتی

خواص چای لاهیجان در طب سنتی نیز مانند هر خوراکی دیگری فواید و زیان‌هایی دارد. اما از آنجا که طبیعت آن، در درجه دوم گرم و خشک است، مدام‌نوشیدن آن زیان‌آور نیست؛ پس افرادی که از نوشیدن چای، دچار مشکل می‌شوند، دارای سوء مزاج، ضعف مزاج یا… هستند.

 

کدام چای بهتر است چای ایرانی یا خارجی؟

در اکثر کشورهای تولیدکننده چای، برای مقابله با آفات کشاورزی از انواع سموم شیمیایی استفاده می‌شود اما در ایران، به علت آب و هوای مناطق شمالی مانند گیلان و مازندران که چای در آن کشت می‌شود، آفت زیادی به زمین‌های چای نمی‌زند و به همین دلیل برای تولید این چای، از هیچ سمی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل چای ایرانی از چای خارجی سالم‌تر است.

در بسیاری از کشورهای خارجی برای افزایش رنگ، عطر و طعم چای از انواع افزودنی‌های شیمیایی استفاده می‌شود. استفاده از این مدل چای در طولانی مدت می‌تواند برای معده مضر باشد. اما چای‌های ایرانی معمولا فاقد این افزودنی‌ها می‌باشند، کاملا سالم و طبیعی هستند و برای معده نیز مفیدند.

 

را‌ه‌های تشخیص چای ایرانی اصل و مرغوب

روش‌های تشخیص چای ایرانی سالم و طبیعی را از چای نامرغوب حاوی افزودنی عبارتند از :

1.دم کردن چای و توجه به رنگ و طعم آن

2.ریختن چای درون آب سرد

3.توجه به مدت زمان دم کشیدن چای

4.نگهداری چای دم کرده به مدت ۲۴ ساعت درون لیوان

 

چای سبز و خواص آن

پرمصرف‌ترین چای در میان مردم دنیا، چای سیاه است اما در طی سال‌های اخیر چای سبز نیز به علت خواص فراوانی که دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برخی از خواص چای سبز عبارتند از :

1.چای سبز به علت داشتن ترکیبات پلی فنولی مانند EGCG که نوعی آنتی اکسیدان است، از رشد سلول‌های سرطانی و تومورها جلوگیری کرده و می‌تواند سبب پیشگیری از بروز سرطان ‌شود.

2.چای سبز به علت داشتن ترکیباتی مانند کاتچین، سبب کاهش مقاومت به انسولین، در افراد دیابتی و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در آن‌ها می‌شود.

3.طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که مصرف چای سبز در طولانی مدت تأثیر مثبتی بر روی کاهش علائم فشار خون بالا دارد و در نتیجه نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 

و جمله آخر 

چای های ایرانی عاری از مواد شیمیایی تولید می شوند و محصولی ارگانیک و بدون سم و ضرر می باشند اما در عوض چای های خارجی با اضافه کردن مواد اسانس دار و شیمیایی توانسته اند جای خود را در بازار داخل ایران باز کنند وباعث شود روز به روز از تولید و صادرات چای ایرانی کاسته شود.

با حمایت از محصول ایرانی از هموطن خود حمایت می کنیم و از طرفی دیگر از مصرف موادی که باعث به خطر افتادن مت خود و خانواده خود می شود اجتناب می کنیم.

برای ثبت سفارش محصول چای ایرانی محصول امسال به لینک زیر مراجعه فرمائید :

 

چای 100 درصد ایرانی »

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *