خاصیت گلابی خشک شده

گلابی میوه های شیرین و زنگوله ای فرم است که مردمان از زمان های بسیار قدیم از آن خوردن آن لذت می بردند. این میوه می تواند بصورت تازه، سردخانه ای کمپوت، خشک، ترد یا نرم خورده شود. این میوه نه تنها خوشمزه است بلکه فواید سلامتی بالایی دارد که بصورت علمی و طب سنتی ثابت شده است. در اینجا به بررسی این نه مورد خواهیم پرداخت.

1- گلابی خشک؛ یک خشکبار بسیار مقوی است:

گلابی انواع مختلفی دارد، تنوع آن به بیش از صد مورد می رسد، گلابی بارتلت و شاه میوه مرغوب ترین و پرطرفدار ترین نوع گلابی می باشد. یک عدد گلابی متوسط مواد مغذی ذیل را تامین می کند.

انرژی: 262 کالری

پروتئین: 1.78 گرم

کربوهیدرات: 69 گرم

قند: 2.62 گرم

چربی: 0.63 گرم

چربی اشباع: 0.035 گرم

 چربی غیر اشباع: 0.148 گرم

چربی تک غیر اشباع: 0.132 گرم

کلسترول: 0 گرم

فیبر: 40 گرم

سدیم: 6 میلی گرم

پتاسیم: 533 میلی گرم

ویتامین ث: 12 درصد نیاز روزانه

ویتامین کا: 6 درصد نیاز روزانه

پتاسیم: 4 درصد نیاز روزانه

مس: 16 درصد نیاز روزانه

فقط چند حلقه گلابی خشک نیاز روزانه ی فولات، ویتامین آ و نیاسین را تأمین می کند. فولات و نیاسین برای عملکرد سلولی و تولید انرژی مهم هستند، در حالی که ویتامین آ از سلامت پوست و بهبود زخم پشتیبانی می کند. گلابی خشک نیز به همین ترتیب منبع غنی از مواد معدنی مهم مانند مس و پتاسیم است.

مس در ایمنی، متابولیسم کلسترول و عملکرد عصبی نقش دارد، در حالی که پتاسیم به انقباضات عضلانی و عملکرد قلب کمک می کند.علاوه بر این، این میوه ها منبع عالی آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که از آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند. حتماً گلابی خشک با پوست کامل بخورید، زیرا پوست میوه شش برابر بیشتر از گوشت گوشتی دارای پلی فنول است.

خلاصه: گلابی خشک، به ویژه سرشار از فولات، ویتامین C، مس و پتاسیم است. آنها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند.

2- گلابی خشک در سلامت روده تاثیرگذار است:

گلابی خشک منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول بوده که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. این الیاف با نرم کردن و حجیم شدن محتویات گوارشی به حفظ نظم روده کمک می کنند. صد گرم گلابی خشک حدود 20 گرم فیبر دارد که عمده نیاز روزانه ی بدن به فیبر را تامین می نماید. علاوه بر این، فیبرهای محلول باکتری های سالم روده را تغذیه می کنند. به همین ترتیب می توان آن ها را پری بیوتیک در نظر گرفت که بهبود ایمنی بدن را در دوران سالخوردگی به همراه دارد.

به صورت قابل توجهی، فیبر به رفع یبوست کمک می کند در یک مطالعه ی چهار هفته ای به 80 نفر بزرگسال روزانه شصت گرم گلابی خشک تجویز کردند که آن ها تسکین یبوست را تجربه کرده و سطح باکتری های روده ها افزایش یافت. که پوست گلابی فیبر بالایی دارد مصرف پوست نگرفته ی ان توصیه می شود.

خلاصه: گلابی خشک؛ فیبر غذایی از جمله پری بیوتیک ها را ارائه می دهد که باعث تنظیم نظم روده، رفع یبوست و سلامت کلی گوارشی می شود. برای دریافت بیشتر فیبر گلابی، آن را با پوست بخورید.

3- گلابی خشک حاوی ترکیبات گیاهی سودمند می باشد:

گلابی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید را ارائه می کند که به این میوه ها رنگ متفاوت می بخشد. به عنوان مثال، آنتوسیانین به برخی از گلابی ها رنگ قرمز یاقوتی می دهد. این ترکیبات می تواند سلامت قلب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت کنند.

اگرچه تحقیقات خاصی در مورد آنتوسیانینهای گلابی مورد نیاز است، اما مطالعات زیادی در مورد جمعیت نشان می دهد که مصرف زیاد غذاهای غنی از آنتوسیانین مانند انواع توت ها با کاهش خطر بیماری قلبی در ارتباط است. گلابی با پوست سبز دارای لوتئین و زاگزانتین است، دو ترکیب لازم در سنین بالا برای تقویت بینایی. باز هم، بسیاری از این ترکیبات گیاهی مفید در پوست متمرکز شده اند.

خلاصه: گلابی خشک بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید را در خود جای داده است. موادی که در گلابی قرمز هستند از سلامت قلب محافظت می کند، در حالی که موادی که در گلابی سبز هستند باعث سلامت چشم می شوند.

4- گلابی خشک دارای خواص ضد التهابی است:

اگرچه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب مزمن یا طولانی مدت می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. این بیماری به بیماری های خاصی از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است. گلابی منبع غنی از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است، که به مبارزه با التهاب کمک می کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

بررسی های متعدد، مصرف زیاد فلاونوئید را با کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت مرتبط می کند. این اثر ممکن است به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ترکیبات باشد. علاوه بر این، گلابی ها چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس و ویتامین های ث و کا را نیز بسته بندی می کنند که با التهاب نیز مقابله می کنند.

خلاصه: گلابی منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام (فلاونوئید) هستند که ممکن است به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های خاص کمک کنند.

5- گلابی خشک اثرات ضد سرطانی ایجاد کند:

گلابی خشک حاوی ترکیبات مختلفی است که ممکن است خاصیت ضد سرطانی از خود نشان دهند. به عنوان مثال، اثرات آنتوسیانین و اسید سینامیک آنها برای مبارزه با سرطان تایید شده است. چند مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از میوه های خشک، از جمله گلابی خشک، ممکن است در برابر برخی از سرطان ها از جمله ریه، معده و مثانه محافظت کنند.

برخی از مطالعات جمعیتی حاکی از آن است که میوه های غنی از فلاونوئید مانند گلابی خشک همچنین می توانند از سرطان های پستان و تخمدان محافظت کنند، و این خشکبار را به عنوان یک انتخاب کاملاً هوشمند برای خانم ها در نظر گرفته است. اگرچه مصرف بیشتر میوه خشک گلابی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است. گلابی را نباید جایگزینی برای درمان سرطان دانست.

خلاصه: گلابی خشک حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی قوی است که می تواند خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

6- مصرف گلابی خشک با کاهش خطر دیابت مرتبط است:

گلابی خشک، به ویژه انواع قرمز، ممکن است به کاهش خطر دیابت کمک کند. یک مطالعه بزرگ در بیش از 200000 نفر نشان داد که خوردن 5 وعده یا بیشتر از غذاهای هفتگی میوه های خشک غنی از آنتوسیانین مانند گلابی قرمز با 23٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که ترکیبات گیاهی، از جمله آنتوسیانین ها، در پوست گلابی اثرات ضد دیابت و ضد التهابی دارند. علاوه بر این، فیبر موجود در گلابی هضم را کند می کند و به بدن شما زمان بیشتری برای تجزیه و جذب کربوهیدرات می دهد. همچنین می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند، به طور بالقوه به جلوگیری و کنترل دیابت کمک می کند.

خلاصه: گلابی خشک به دلیل داشتن فیبر و آنتوسیانین ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

7- گلابی خشک سلامت قلب را تقویت کند:

گلابی خشک خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد، آنتی اکسیدان های پروسیانیدین می تواند سفتی در بافت قلب را کاهش داده و سبب کم شدن کلسترول LDL (مضر) و زیاد شدن کلسترول HDL (مفید) بشود. پوست گلابی حاوی یک آنتی اکسیدان مهم به نام کوئرستین است که تصور می شود با کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول برای سلامت قلب مفید است.

یک مطالعه در 40 بزرگسال مبتلا به سندرم متابولیک، مجموعه ای از علائم که خطر بیماری قلبی شما را افزایش می دهد، نشان داد که خوردن سی گرم گلابی خشک ​در هر روز به مدت 12 هفته عوامل خطر بیماری های قلبی (مانند فشار خون بالا و افزایش دور کمر) را کاهش می دهد.

یک تحقیق طولانی مدت 17 ساله بر روی بیش از سی هزار زن نشان داد که هروعده 20 گرم میوه خشک گلابی در روز شش تا هفت درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. بعلاوه، تصور بر این است که مصرف منظم گلابی خشک و سایر میوه های خشک با گوشت سفید خطر سکته مغزی را نیز کاهش می دهد. یک مطالعه 10 ساله بر روی بیش از بیست هزار نفر مشخص کرد که هر 25 گرم میوه گوشت سفید که روزانه خورده می شود 9 درصد خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

خلاصه: گلابی غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند پروسیانیدین ها و کوئرستین است که با بهبود فشار خون و کلسترول می تواند سلامت قلب را تقویت کند. خوردن گلابی به طور منظم همچنین ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

8- گلابی خشک به رژیم غذایی در کاهش وزن کمک می کند:

گلابی به نسبت سیر کنندگی اش کالری کمی داشته و مملو از فیبر است. این ترکیب آن را به یک میان وعده ی مناسب کاهش وزن تبدیل می کند، زیرا فیبر می توانند به برنامه غذایی در سیری کمک کنند. وقتی سیر هستیم، طبیعتاً کمتر تمایل کمتری برای ادامه غذا خوردن خواهیم داشت.

در یک مطالعه دوازده هفته ای، چهل فرد بزرگسالی که روزانه پنجاه گرم گلابی خشک می خوردند تا 3 سانتی متر از دور کمر خود را از دست دادند. به علاوه، یک مطالعه 10 هفته ای نشان داد زنانی که روزانه سی گرم گلابی خشک به رژیم غذایی معمول خود اضافه می کنند، به طور متوسط ​​یک کیلوگرم وزن کم می کنند. آنها همچنین در پروفایل لیپیدها، نشانگر سلامت قلب، بهبودهایی را مشاهده کردند.

خلاصه: خوردن گلابی به طور منظم به دلیل داشتن مقدار زیادی آب و فیبر در شما احساس سیری می کند. به نوبه خود، این ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.

9- افزودن میوه خشک به رژیم غذایی آسان است:

گلابی خشک در تمام طول سال در دسترس است و یافتن آن در فروشگاه پوپونیک میسر است. به تنهایی خوشمزه بوده و می توان خورد. در صورت ترکیب با یک مشت آجیل یک میان وعده عالی درست می کنند. همچنین افزودن آنها به غذاهای مورد علاقه خود، مانند جو دوسر، سالادها و اسموتی ها، نیز آسان است.

گلابی خشک به عنوان مکمل مرغ یا گوشت مناسب است. به همین ترتیب آنها به خوبی با ادویه هایی مانند دارچین و جوز هندی، پنیرهایی مانند گودا و بری و موادی مانند لیمو و شکلات جفت می شوند. با این وجود اگر مصرف آنها را انتخاب کردید، به یاد داشته باشید که پوست میوه را برای دریافت خواص بیشتر مواد مغذی در آن حفظ کنید.

خلاصه: گلابی به طور گسترده در دسترس است و افزودن آن به رژیم غذایی آسان است. می توانیم آنها را کاملاً با پوست بخوریم یا در غذاهای اصلی ترکیب کنیم. این خشکبار مخصوصاً وقتی بو داده یا دمنوش می شوند بسیار خوشمزه هستند.

پی نوشت: گلابی خشک؛ خشکباری مقوی، بسته ای آکنده از فیبر، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی مفید است. تصور می شود که این خشکبار با التهاب مقابله می کنند، سلامت روده و قلب را تقویت می کنند، از برخی بیماری ها محافظت می کنند و حتی به کاهش وزن کمک می کنند. فقط تاکید داریم که تلاش نکنید که آن را پوست گیری کنید، زیرا بسیاری از مواد مغذی این میوه را در خود جای داده است.

منبع: تحریریه خانه بذر

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، از فروشگاه ما دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا