پیچک بوستون یا موچسب (نام انگلیسی: Boston ivy) یکی از گیاهان رونده است که رشد بسیار سریعی دارد و به سرعت یک منطقه را با برگ‌های زیبا می‌پوشاند. این گیاه رونده زمانی که در کنار یک دیوار کاشته می‌شود، به دیوار می‌چسبد و از آن بالا می‌رود و به داربست نیاز ندارد. با قلمه گرفتن از گیاه موچسب می‌توانید باغ یا دیوارهای خود را با این پیچک پر کنید. این گیاه به راحتی ریشه می‌زند. قلمه را در گلدان بکارید و گیاه را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین انتقال دهید. برگ‌های گیاه پیچک بوستون در پاییز و زمستان قرمز رنگ می‌شوند و چشم انداز بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. این گیاه می‌تواند به ارتفاع 30 متر رشد کند و می‌تواند یک دیوار را کاملا با برگ‌های خود پر کند. این گیاه کربنات کلسیم ترشح می‌کند که به صورت یک چسب عمل کرده و به دیوار می‌چسبد و از آن بالا می‌رود. گیاه موچسب گل‌های خوشه‌ای سبز رنگ و میوه‌های کوچک و آبی رنگی تولید می‌کند. میوه‌ها سمی هستند و نباید خورده شوند. گیاه موچسب در مناطق سردسیر تا نیمه گرمسیر قابل کاشت است.

گرفتن قلمه از گیاه پیچک بوستون

بهترین زمان برای قلمه گیری از پیچک بوستون اوایل فصل بهار است که گیاه رشد جدید دارد. شاخه‌های جدید نرم تر و انعطاف پذیرتر هستند و بنابراین راحت تر ریشه می‌زنند. به دنبال ساقه‌هایی باشید که در بهار رشد کرده‌اند و انعطاف پذیر هستند. یک ساقه که پنج یا شش گره دارد را برش دهید. از یک چاقو یا قیچی تمیز برای برش استفاده کنید تا از گسترش بیماری در گیاه جلوگیری شود.

کاشت قلمه پیچک بوستون

یک ظرف یا گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید و سپس خاک را مرطوب نمایید. گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد. برگ‌های نیمه پایین قلمه را جدا کنید و فقط دو یا سه برگ در نوک قلمه نگه دارید. انتهای قلمه را به پودر هورمون ریشه زایی آغشته کنید. با استفاده از یک میله در خاک سوراخی ایجاد کنید و قلمه را در خاک قرار دهید. خاک دور قلمه را با دست فشار دهید، به گونه‌ای که قلمه بتواند در خاک بایستد. 
در صورتی که چند قلمه برای کاشت دارید، فاصله بین قلمه‌ها را 5 سانتی متر در نظر بگیرید. گلدان را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت حفظ شود. به طور مرتب رطوبت را چک کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. گلدان را در یک مکان گرم و روشن (نور غیر مستقیم) قرار دهید.


بعد از حدود 6 هفته به آرامی قلمه را بکشید تا ریشه‌ها را بررسی کنید. ریشه دار شدن قلمه پیچک بوستون ممکن است سه ماه طول بکشد، بنابراین فکر نکنید که موفق نشده‌اید. قلمه‌های ریشه دار را 4 ماه بعد از ریشه دهی در گلدان‌های مجزا بکارید. بهتر است قلمه‌ها به مدت یک سال در گلدان و در خانه نگه داری شوند، بعد از یک سال آن‌ها را به زمین انتقال دهید. فاصله بین نهال‌های پیچک بوستون را 45 تا 65 سانتی متر در نظر بگیرید. گیاه پیچک بوستون در آفتاب کامل و سایه-آفتاب قادر به رشد است و در طیف گسترده‌ای از خاک‌های اسیدی، خنثی و قلیایی قادر به رشد است.

لطفا از محصولات خانه بذر دیدن فرمائید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *